خانه > صفحه یک > سلطانی‌فر به جای محیط زیست دغدغه میراث داشته باشد
سلطانی‌فر به جای محیط زیست دغدغه میراث داشته باشد

سلطانی‌فر به جای محیط زیست دغدغه میراث داشته باشد

مسعود بُربُر، خبرگزاری مهر- مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سخنانی گفته: مناطق حفاظت‌شده محیط زیست مصداق «نه خود خورم نه کس دهم» نیستند و باید اجازه ورود گردشگر به این مناطق داده شود.

نخست اینکه باید به ایشان یادآور شد مدیریت مناطق حفاظت شده (که مطمئن نیستم ایشان فرق این مناطق را باغ وحش به درستی متوجه باشد) طبق قانون در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است و هیچ فرد دیگری اجازه دخالت در امور این مناطق را ندارد. از سوی دیگر اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌کند: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.» اصلی که طبیعتاً فردی که عنوان معاون رئیس جمهوری را یدک می‌کشد باید از بر باشد اما اکنون حتی به آن پایبند هم نیست.

افزون بر این ممکن است گفته شود فردی که در حوزه مدیریتی خود بسیار قوی عمل کرده حق دارد به کسانی که در حوزه مدیریت خود عمل‌کرد مناسبی نداشته‌اند تذکر و پیشنهادی از سر دلسوزی ارائه کند. اما به راستی عملکرد سلطانی‌فر چه اندازه با «مناسب» که هیچ، با عملکرد «قابل قبول» فاصله دارد؟

به گمانم هرکسی که اندکی دغدغه میراث فرهنگی کشور را داشته باشد از وضعیت سازمان میراث فرهنگی در دوره آقای سلطانی‌فر باخبر است. از نشست زمین و فروچاله‌ها در اطراف ویترین میراث فرهنگی کشور یعنی مجموعه جهانی تخت جمشید که بگذریم، موارد ضعف و تخلف آن اندازه زیاد بوده که انتخاب مثال‌های مناسب دشوار است.

تنها اندکی پس از آنکه دولت یازدهم با تبلیغات فراوان از بازگشت اشیای کشف شده در محوطه تاریخی چغامیش پس از چند دهه به کشور خبر داد، یکی از تپه‌های محوطه تاریخی چغامیش با لودر با خاک یکسان شد. تنها واکنش سازمان میراث فرهنگی بیانیه‌ای بود که مدعی شد تنها تپه ماهور نیم‌متری بی‌ارزشی تخریب شده و خبرنگاران را هم دروغ‌گو نامید اما بعد دو تن از کارکنان این سازمان به دلیل دریافت رشوه در این ماجرا انفصال از خدمت شدند و مشخص شد که تپه تخریب شده ۸ هزار سال قدمت داشته است.

انتصاب‌های سیاسی افراد همسو در مدیریت کل استان‌ها و دیگر سمت‌های سازمان از دیگر موارد پربحث کارنامه سلطانی‌فر بود. تنها در یک مورد انتصاب فردی به مدیریت موزه سعدآباد منجر به مخالفت ۸۰ درصدی کارشناسان شد زیرا سوابق فرد یاد شده معاون ستاد لشگر نجف اشرف، معاون ستاد پشتیبانی جنگ در استان زنجان، معاون فرمانداری زنجان، فرماندار شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، شهر ری، هشتگرد و شهر دماوند بود و هیچ سابقه‌ای در حوزه میراث نداشت. پیشتر هم زمانی که درختان کاخ موزه سعدآباد قطع شده بودند سازمان میراث فرهنگی در بیانیه‌ای تنها به بی‌ارزش بودن این درختان اشاره کرد.

علاقه ویژه سلطانی‌فر به هتل‌های چندستاره نیز از بحث برانگیزترین موضوعات دوران مدیریت او بوده است. سلطانی‌فر و معاونش بارها بر پر بودن ظرفیت هتل‌های چندستاره و نیاز به ساخت هتل‌های جدید تأکید کرده‌اند در حالی که خود هتل‌داران به ویژه وقتی بحث نرخ‌گذاری اقامت در هتل‌ها مطرح است می‌گویند تنها ۴۰ درصد از ظرفیت هتل‌های کشور پر است. علاقه سلطانی‌فر به احداث هتل‌های چندستاره (به جای حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی که کلید اصلی توسعه گردشگری ایران به شمار می‌روند) کار را بدانجا کشاند که سازمانی در حد معاونت رئیس جمهوری را به روابط عمومی یک هتل چند ستاره تنزل داد و با ارسال اخباری از طرف روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی درباره امکانات این هتل عملاً رسانه‌های کشور را نیز به ابزاری تبلیغاتی برای یک هتل خاص بدل کرد. آن هم هتلی که بعدها بازرسان فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری آن را شایسته میزبانی اعضای این فدراسیون و راهنمایان گردشگری در کنوانسیون سال ۲۰۱۷ تهران نداستند. از سوی دیگر مسعود سلطانی‌فر در افتتاحیه هتل گرانقیمتی شرکت کرد که به دلیل تخلف در ساخت از شورای شهر تهران تذکر گرفته بود و کار تا یک قدمی طرح سؤال از شهردار هم رفت اما سرانجام ابوالفضل قناعتی که درباره این هتل تذکر داده و قانع نشده بود اعلام کرد: از آنجایی که آقای سلطانی‌فر با من در این باره صحبت کردند که شهر تهران در زمینه هتل فقر دارد من از پیگیری سؤالم درباره تخلفات این هتل صرفنظر می‌کنم.

تخریب سنگ‌نگاره‌های تیمره، تخریب محوطه طاق بستان، تخریب مکرر بافت تاریخی شیراز، واگذاری ساختمان‌های تاریخی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر به شهرداری‌ها، تفاوت آمار چند میلیونی رئیس و معاون در اعلام آمار سفرهای نوروزی، حمایت از پروژه سیب علیرغم تخلفات محیط زیستی، ثبت ملی حلوای گردویی و کباب بناب و کرفس کوهی  برای بالا بردن آمار و در مقابل تعلل در ثبت خانه تاریخی عامری های تهران که منجر به تخریب آن هم شد دیگر کلیدواژه‌هایی هستند که از دوران مدیریت مسعود سلطانی‌فر در ذهن خبرنگاران این حوزه مانده‌اند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا