خانه > همه نوشته‌ها > کارشناسان: مشکل بازار سرمایه کمبود نقدینگی است و نه مسائل سیاسی

کارشناسان: مشکل بازار سرمایه کمبود نقدینگی است و نه مسائل سیاسی

کارشناسان بورس شرایط بازار سهام را بسیار مناسب ارزیابی می کنند. در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان گزارش البرادعی درباره موضوع هسته ای ایران شاخص اعتماد سرمایه گزاران را افزایش خواهد داد برخی دیگر از کارشناسان مساله اصلی این بازار را مسائل سیاسی  نمی دانند.
.محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با اثر گزارش جدید البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: با این گزارش مثبت هیچ مبنای عقلانی و منطقی برای تحریم‌ مالی و حمل و نقلی کشور وجود نخواهد داشت و در این صورت بورس ایران با رونق قابل توجهی مواجه خواهد شد. به اعتقاد وی با این شرایط ریسک جریانات نقدی شرکت‌ها از طریق رشد فروش ارزی و واردات مواد اولیه کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب با سودآوری شرکت‌های بورسی ریسک سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت. بنیار  افزود: با کاهش ریسک سیاسی که موضوعی بنیادی است شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران نیز افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران با آینده‌ای مطمئن‌تر، ساده و قابل پیش‌بینی روبرو خواهند شد که در این صورت حجم سرمایه‌گذاری‌ها افزایش و معاملات سهام شرکت‌های بورس رونق خواهد گرفت. از طرف دیگر با ثبات اقتصادی و سیاسی و با عنایت به رکورد اقتصاد اروپا و آمریکا، سرمایه‌گذاران خارجی به سمت بازارهای نو ظهوری مانند ایران حرکت خواهند کرد. بنیار که با وجود چند سمت در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه به عنوان کارشناس اظهارنظر می‌کرد یاد آور شد: میانگین P/E بورس کشورهای نوظهور در حالی بیش از ۱۱ مرتبه است که این نسبت در بورس ایران حدود ۶ مرتبه بوده و چنین آماری زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاران خارجی و نقدینگی‌های قابل توجه و جدید به هنگام عرضه شرکت‌ها خواهد شد. بر اساس شرایط موجود کشور باید تصریح کرد که هیچ فرصتی مطلوب‌تر از بازار سرمایه ایران وجود ندارد.
 هادی بیدختی  مدیر عامل کارگزاری عمران فارس نیز وضعیت بازار سرمایه را مناسب می داند و اثرگزاری گزارش البرادعی را بر بورس مثبت ارزیابی می کند. به اعتقاد وی این گزارش باعث شد که ریسک مربوط به تاثیر موضوع پرونده هسته‌ای در بورس کاهش یابد و بازار سهام از شرایط بهتری نسبت به گذشته برخوردار شود. بیدختی با اشاره به این نکته که مشکلی اصلی بازار سرمایه نه فشارهای هسته‌ای بلکه وضعیت عرضه‌ها و نقدینگی است اظهار داشت: موضوعاتی مانند بهره مالکانه، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و دیگر نهادها و همچنین کمبود نقدینگی سبب شده که صف‌های خرید سهام در آخر وقت معاملات حذف شود. این کارگزار بورس در ادامه می گوید: واقعیت این است که قیمت سهام اکثر شرکت‌ها ارزنده و برای خرید توجیه‌پذیر است اما عرضه‌های ناگهانی برخی نهادها و سازمان خصوصی‌سازی در فضایی که بورس با کمبود نقدینگی مواجه است باعث عدم تعادل بازار شده است.
با این حال خسرو پور معمار، رئیس شورای عالی کارگزاران  نیز مساله بازار سرمایه را کمبود نقدینگی دانست و مسائل سیاسی را بر این بازار کم اثر ارزیابی کرد. او در این باره می گوید: واقعیت این است که بازار سرمایه عمدتا” متاثر از مسایل داخلی است تا موضوعاتی مانند پرونده هسته‌ای ایران و در شرایط کنونی، بورس با تزریق نقدینگی‌های جدید با رشد مواجه خواهد شد. به گفته پورمعمار ۸۵ درصد از ارزش بازار سرمایه کشور در حالی در اختیار شرکت‌های شبهه دولتی قرار دارد که بیماری بورس صرفا” ناشی از مسایل هسته‌ای نبوده بلکه متناسب با تورم، پول جدیدی وارد بورس نشده است.به اعتقاد رئیس شورای عالی کارگزاران  گزارش البرادعی در کوتاه مدت اثر چندانی در بازار سرمایه نخواهد گذاشت و سرمایه‌گذاران با این رویداد محافظه‌کارانه برخورد کرده و فعلا” نمی‌خواهند تا صدور قطعنامه سوم شورای امنیت قضاوتی کنند.
محمدعلی شهیدی کاویانی، کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز بورس را در برابر مسائلی مانند موضوع هسته ای واکسینه می داند و می گوید: با توجه به مطرح شدن موضوع پرونده هسته‌ایی در چند سال اخیر، بازار سهام بعد از تب‌وتاب‌های اولیه‌ هم‌اکنون در برابر این موضوع واکسینه شده و با صدور قطعنامه احتمالی نیز شرایط مثبت بازار تغییر نخواهد کرد. وی با اشاره به این نکته که سهامداران بیش از مسائل سیاست خارجی به شرایط داخلی و وضعیت سودآوری شرکت‌ها توجه دارند گفت: در رشد و یا کاهش قیمت سهام علاوه بر مسائل کلان سیاسی و اقتصادی، مواردی چون وضعیت تولید و فروش، سیاست تقسیم سود، پوشش سود اعلامی، مدیریت و… اثرگذار است و این موارد در تصمیم‌گیری‌های سهامداران اثر بیشتری دارد. 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا