خانه > رسانه‌نگاری > انتقاد بانک مرکزی از کاهش دستوری نرخ سود بانکی

انتقاد بانک مرکزی از کاهش دستوری نرخ سود بانکی

 بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش ارزش اسمی نرخ سود به صورت دستوری بدون توجه به رشد نقدینگی و نرخ تورم طی سالهای اخیر، نرخ سود واقعی بانکها را روز به روز کاهش داده و حیات و ادامه فعالیت این نهادهای مالی و رشد اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه نموده است.

   بانک مرکزی روز سه شنبه طی اطلاعیه ای به رسانه های خبری اعلام کرد: علیرغم تمام پیشرفت هایی که در سال های اخیر به ویژه در رابطه با حرکت به سمت اقتصاد بازار بدست آمده همچنان بخش مالی به ویژه سیستم بانکی کشور تحت فشار سرکوب مالی است. به عبارت دیگر نرخ واقعی سود بانکی (نرخ اسمی سود بانکی منهای نرخ تورم) به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی نقش اساسی خود را در هدایت سیاست پولی کشور از دست داده است.

در این اطلاعیه که در آستانه تصمیم گیری مسئولان بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود بانکها در سال ۸۷ صادر شده ، آمده است: در اصل کاهش ارزش اسمی نرخ سود به صورت دستوری و در جهت حمایت از رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی و بدون توجه به رشد نقدینگی و نرخ تورم در کشور طی سال های اخیر به گونه‌ای بوده که در حال حاضر نرخ سود واقعی بانکها بر اثر افزایش سطح نقدینگی در کشور و افزایش لجام گسیخته نرخ تورم، روز به روز کاهش بیشتری یافته و حیات و ادامه فعالیت این نهادهای مالی و رشد و توسعه اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه نموده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: همچنین بر اساس آمارهای پولی در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال جاری رشد نقدینگی در سطح ۵/۳۱ درصد بوده و بیشترین فشار انبساطی بر نقدینگی از ناحیه تسهیلات اعطایی بانکها به بخش غیردولتی بوده است. رشد بیشتر نقدینگی و از سوی دیگر نرخ تورم بالاتر موجب زیاندهی بانکها به میزان بیشتر است که این زیانها به عهده صاحبان سپرده های کوچک در این بانکهاست.

مخالفت بانک مرکزی با کاهش نرخ سود بانکی در حالی است که دولت نهم و به ویژه رئیس جمهور یکی از مدافعان اصلی کاهش نرخ سود بانکی برای حمایت از بخش صنعت و تولید در این سالها بوده است.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا