خانه > ایران زمین > نقد و نظر: کشف تازه باستان‌شناسی در کاظم حمد شوش
نقد و نظر: کشف تازه باستان‌شناسی در کاظم حمد شوش

نقد و نظر: کشف تازه باستان‌شناسی در کاظم حمد شوش

ایران‌صدا-محوطه‌ی تاریخی کاظم حمد دشت شوش که بارها مورد تعدی حفاران غیر مجاز قرار گرفته، در میان تپه‌های رملی و اراضی کشاورزی قرار گرفته است. با وجود این می‌توان در سطح محوطه، قطعات سفال، شیشه و آجر را به صورت پراکنده مشاهده کرد.

این درحالی است که دوستداران میراث فرهنگی در اهواز و شوش به محض اطلاع از وجود چنین محوطه‌ای در غرب خوزستان موضوع را با واحدهای مختلف در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث شوش در جریان گذاشتند و خواهان پیگیری موضوع شدند.
در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اعزام یگان حفاظت، معاونت میراث فرهنگی خوزستان و اداره‌ی میراث فرهنگی شوش، درخواست کرد تا رسیدگی کامل انجام و گزارش نهایی اعلام شود.
مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، با اشاره به پیگیری ها و مشاهدات دوستداران میراث فرهنگی از این محوطه‌ی باستانی می گوید: وجود اشیاء تاریخی-فرهنگی و سازه‌های برخوردار از معماری، حکایت از گستردگی محوطه‌ی تاریخی دارد که استفاده از ادوات کشاورزی آسیب‌های جدّی به این محوطه تاریخی وارد کرده است.
گهستونی می افزاید: در بررسی‌های سطحی که کارشناسان انجام داده‌اند مشاهده شد که محوطه تاریخی از تأسیسات گوناگونی مثل آب‌رسانی، اداری، مسکونی، صنعتی، تدفینی برخوردار است.
در این برنامه مسعود بربر ( کارشناس مجری) برای اطلاع از چند و چون کشفیات تازه باستان‌شناسی در این محوطه به سراغ مجتبی گهستونی( فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی در استان خوزستان) رفته و از او در این‌باره پرس‌وجو کرده است.

برنامه نقد و نظر به تهیه‌کنندگی علی جعفری درباره کشفیات تازه باستان‌شناسی در شوش را اینجا بشنوید:

[audio:http://iranseda.ir/Download/?Attid=859403&q=1]

و یا فایل برنامه را از اینجا دریافت کنید.

همچنین می‌توانید صفحه برنامه در رادیو ایران صدا را ببینید و فایل‌های نسخه کوتاه یا کامل آن را با سه کیفیت مختلف دریافت کنید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا