خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > آمریکا در پی تحریم بانک مرکزی ایران است

آمریکا در پی تحریم بانک مرکزی ایران است

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت دارایی آمریکا به عنوان مقدمه ای برای تحریم بانک مرکزی ایران در حال جمع‌آوری شواهدی در مورد کمک این بانک به بانک های ایرانی فعال در تامین مالی فعالیت های هسته ای است. این روزنامه به نقل از مقامهای مالی و اطلاعاتی ناشناس از سه کشور گزارش داد که تاثیر چنین اقدامی به میزان حمایت هم پیمانان آمریکا از این تلاش بستگی دارد. این روزنامه درباره ماهیت تحریمهای تحت بررسی توضیحی ارائه نداده، اما به این مسئله اشاره کرده که تحریمها به ویژه در صورتی که از سوی هم پیمانان آمریکا در اروپا و آسیا مورد حمایت قرار گیرد، می تواند تاثیر زیادی بر تجارت ایران داشته باشد.
امریکا مدعی است بانک مرکزی ایران به نهادها و بانک‌های ایرانی تحریم شده کمک می‌کند تا بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و همچنان در زمینه تامین مالی فعالیت‌های هسته‌ای و به ادعای امریکا فعالیت های تروریستی این کشور ایفای نقش کنند. این اقدام امریکا به عنوان مقدمه‌ای برای تحریم بانک مرکزی ایران و اعمال فشار بیشتر به این کشور محسوب می‌شود. امریکا از سال ۲۰۰۶ تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه چند بانک دولتی مهم در ایران وضع کرده است و با اعمال فشار به نهادهای مالی غربی توانسته است از سطح مبادلات این نهادها با ایران بکاهد.
بانک مرکزی مهمترین نهاد مالی در ایران است که تحریم آن در سطح گسترده می‌تواند مشکلات بسیاری را برای اقتصاد ایران پدید آورد. پیشتر رابرت کیمیت معاون وزیر دارایی آمریکا از فعالیت های بانک مرکزی ایران انتقاد کرده بود. وی در ۸ فوریه طی یک سخنرانی گفت: «بانک‌های ایرانی سعی می‌کنند در فعالیت‌های بین‌المللی نام خود را در دفاتر معاملات ثبت نکنند و بدین وسیله تحریم‌ها را دور بزنند». وی مدعی شد بانک مرکزی در این زمینه به بانک‌های ایرانی کمک می‌کند و افزود: «این عمل که شناخت طرف‌های معامله در معاملات را مشکل می‌سازد حتی توسط بانک مرکزی ایران نیز انجام می‌شود». مقامات مالی امریکا مدعی‌اند بانک مرکزی ایران در زمینه انجام معاملات دلاری برای بانک‌های دولتی ایران فعالیت دارد و به آنها کمک می کند به نامه‌های اعتباری دلار پایه دست پیدا کنند.
گفتنی است بانک مرکزی عراق تنها بانک مرکزی بوده است که تاکنون مشمول تحریم شده است. در دهه ۱۹۹۰ دولت امریکا با هدف اعمال فشار به رژیم صدام بانک مرکزی عراق را تحریم کرد. بر اساس قوانین امریکا هر نهادی که به نهادهای قرار داده شده تحت تحریم‌های مالی امریکا کمک کند خودش مشمول تحریم و مجازات قرار می گیرد. در عین حال مقامات آمریکا اذعان می‌کنند جلب حمایت بین‌المللی برای هرگونه اقدام علیه بانک مرکزی ایران به شواهدی قوی در مورد کمک این بانک به فعالیت‌های تروریستی نیاز دارد.

(منتشر شده در صفحه سوم روزنامه تفاهم ۷ اسفند ۱۳۸۶)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا