خانه > ایران زمین > نامه اعتراضی روزنامه‌نگاران به قالیباف: خانه اتحادیه را قربانی نکنید
نامه اعتراضی روزنامه‌نگاران به قالیباف: خانه اتحادیه را قربانی نکنید

نامه اعتراضی روزنامه‌نگاران به قالیباف: خانه اتحادیه را قربانی نکنید

خبرنگاران و دوستداران میراث فرهنگی که سال‏هاست از سازمان میراث فرهنگی ناامید شدند برای دومین بار به شهردار تهران نامه نوشتند که شاید این خانه از نابودی همیشگی نجات پیدا کند.
جناب آقای قالیباف
شهردار محترم تهران
با سلام؛
در روزهایی که جنابعالی به سختی سرگرم مبارزات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هستید، یکی از مهم‌ترین اسناد هویت و اصالت شهر ما، تهران در آستانه نابودی است.
خانه –باغ بزرگ امین‌السلطان در خیابان لاله‌زار که ما تهرانی‌ها آن را به نام خانه دایی‌جان ناپلئون می‌شناسیم، برای تبدیل به یک مجتمع بزرگ تجاری به مزایده گذاشته شده است. شاید چنین گفته شود که حفاظت از این خانه در حوزه وظایف سازمان میراث فرهنگی کشور است؛ ما نیز چنین می‌اندیشیم و به قصور یا تقصیر این سازمان معترض هستیم اما گمان داریم که اگر چراغ سبز شهرداری تهران برای تبدیل این خانه ۱۰ هزار متری به مجتمع تجاری نبود و اگر شهرداری سیاست تبدیل بافت تاریخی تهران به یک منطقه تجاری را در پیش نمی‌گرفت، امروز به میراث فرهنگی این شهر چوب حراج نمی‌خورد.
سال گذشته گروهی از روزنامه‌نگاران و دوستداران میراث فرهنگی در نامه‌ای به جنابعالی خواستار خرید و مرمت این خانه از سوی شهرداری شدند که بی‌پاسخ ماند. اکنون که امید نداریم پول ما شهروندان تهرانی در راه حفظ هویت و اصالت شهرمان هزینه شود، از شما می‌خواهیم که حداقل عدم فروش تراکم تجاری و اداری در جای این خانه تاریخی را اعلام کنید، تا بساز و بفروشان و دلالان زمین از این نگین لاله‌زار چشم طمع برگیرند و اصالت شهر ما بیش از این در پای منافع اقتصادی گروهی محدود قربانی نشود.
چه خوب است شهردار محترم در کنار انجام پروژه‌های بزرگ و بسیار پرهزینه شهری که گمان دارند در تصمیم رأی دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری بی‌تأثیر نیست، گامی نیز برای نشستن در چشم و دل اهل فرهنگ بردارند.
گروهی از روزنامه‌نگاران و حامیان میراث فرهنگی
افشین امیرشاهی، یاسر موحدفر، میثم موحدفر، طاهره ریاحی، سحر طلوعی، زهره کوهی، صدرا محقق، علی رحیمی نژاد، سارا گودرزی، زینب اسماعیلی، فرزانه ابراهیم زاده، سحر آزاد، نیما عبادی، محمد آزاد، پرویز براتی، فاطمه جمالی، هادی حیدری، مهدی حسنی، علیرضا افشاری، سجاد عسگری، ماندانا خرم، عباس محمدی، فهیمه حسن میری، حمیدرضا میرزاده، رضا محبی طالقانی، مریم خورسند جلالی، سعید محمدپور، فرهاد رهبری، مژگان جمشیدی، زهرا حاج محمدی، علی هاشمی، امین طباطبایی، فاطمه رحمانی، اشکان رضوی، امیر گودرزی، سمیرا زمانی، سمیه شرافتی، سعید سادات نیا، حمیده پازوکی، یاسین سرخیل، شاهین سپنتا، الهه موسوی، مجتبی گهستونی، حسین زندی، محمدرضا صمدانیان، محمدجواد صابری، علی اصغر محمدی، شهرزاد همتی، الناز محمدی، الهه محمدی، مرجان حاجی رحیمی، امین خرمی، فاطمیما کریمی، الهام عدیقی، آزاده باقری، سهیل کفیلی، مسعود بُربُر، اکرم دشت بان، مریم جلیلوند، زهرا رفیعی، زهرا آران، فاطمه علی اصغر، تیبا بنیاد، جواد صبوحی، شیما دنیا دار رستمی، مطهره کشاورز، محمد جواد ترابی، مریم اطیابی، لیدا ایاز، سولماز دولت زاده، حمید رضا حسینی، مریم سعید پور، لیلا جودی، مهدی جابری، مریم آموسا، حسین سینجلی، سعیده خدابخش، احسان عسکریان، رامین ناصح، مهرنوش نجفی راغب، علی فتوتی، یسنا خوش فکر، حسین صرافی، منوچهر دین پرست، شهرزاد عبدیه، فرزانه متین، سینا قنبرپور

۳ نظر

  1. سلام و درود
    ۱- تصویر هیچ ارتباطی به خانه اتحادیه ندارد
    ۲- خروج خانه اتحادیه از فهرست آثار باز هم ارتباطی به شهرداری ندارد.
    ۳- تنها ۲ سهم از ۳۰ سهم به مزایده گذاشته شده و هنوز هم کسی در مزایده شرکت نکرده
    ۴- تا آنجا که من می دانم مالکان و سهام داران نمی خواهند ملک را به شهرداری واگذار کنند
    ۵ – …

    • درود بر شهریار عزیز و توجهش
      ۱- تصویر بریده روزنامه درباره مساله خانه‌های تاریخی است که به عکس خانه پروین اعتصامی مزین شده است. سایز بزرگ عکس (که در صفحه اول وبلاگ پیداست) متن خبر را می‌شود خواند و از جهت پیشینه خبر این عکس پیوست این نامه شده است.
      ۲- روزنامه نگاران و فعالان میراث فرهنگی خیلی پیشتر به شهرداری گفته بودند این خانه را بخرد تا باقی بماند. مشخص است که خروج از فهرست بر گردن شهرداری نیست. الان هم حرفشا این است که شهرداری تراکم تجاری به این خانه ندهد تا کسی خریدار نشود.
      ۳- بحث دو سهم از سی سهم به گمانم روشن است. در مورد خانه صابر در شیراز هم صحبت از نسبتی این چنینی بود اما بعد بخش بیرونی خانه کامل تخریب شد و مشخص نیست که بخش اصلی خانه هم در خطر نباشد. چه خوب که کسی در مزایده شرکت نکرده اما باید صبر کرد و وقتی مزایده انجام شد و خرید صورت گرفت و به تخریب منجر شد اعتراض کرد؟ درخواست روزنامه نگاران پیشگیری است و نه چیز دیگر
      ۴- قرار نبوده به شهرداری واگذار کنند. صحبت این بود که شهرداری به قیمت مناسب از آنان بخرد تا باقی بماند که این چنین نشد. حالا هم می گویند تراکم ندهد همین.
      ۵- … حق با شماست 🙂

  2. ممنون از اطلاعاتی که قرار دادید

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا