خانه > رسانه‌نگاری > گرجستان در گیر دو جبهه

گرجستان در گیر دو جبهه

[singlepic=21,400,240,,center]

پنج روز پیش آغاز شد، هنگامی که گرجستان برای باز پس گیری کنترل اوستیای جنوبی دست به حمله ای غافلگیرانه زد. در حالی که روسیه روز یکشنبه ، گرجستان را به نسل کشی در اوستیای جنوبی متهم کرده بود، کاخ سفید رفتار روسیه در درگیریهای گرجستان را عمیقا محکوم کرد و آن را دچار عدم تعادل و بسیار خطرناک خواند. اوستیای جنوبی از پایان جنگ های داخلی ۱۹۹۲ دارای استقلال نسبی غیر رسمی بود.

[singlepic=18,200,150,,left]حملات گرجستان، تبادل آتش سنگین با جدایی خواهان مورد حمایت روسیه را به دنبال داشت و در برابر سرسختی گرجستان، روسیه نیروهای مسلح جبهه های مرزی را به درگیری فرستاد. در حالی که نیروهای گرجستان، در کل ۲۶۹۰۰ نفر پرسنل، ۸۲ تانک جنگی t-72، ۱۳۹ نفربر زرهی، ۷ جنگنده su-25 و ۹۵ توپخانه سنگین را شامل می شد، روسیه به ۶۴۱۰۰۰ نفر پرسنل، ۶۷۱۷ تانک جنگی گوناگون، ۶۳۸۸ نفربر زرهی، ۱۲۰۶ جنگنده گوناگون و ۷۵۵۰توپخانه سنگین مجهز بود. شاید به همین دلیل بود که روز شنبه، میخیاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان، پس از حملات هوایی روس ها به گوری (شهرک گرجی نزدیک اوستیای جنوبی) آتش بس فوری درخواست کرد. درخواستی که با خروج کامل نیروهای گرجی از اوستیای جنوبی و کنترل کامل روسیه بر پایتخت آن نیز مورد موافقت قرار نگرفت. مرگ غیرنظامیان بسیار زیادی گزارش شده بود و پارلمان گرجستان دستور رییس جمهور برای اعلام وضعیت جنگی ۱۵ روزه را تایید کرد. پوتین می گوید: ” آرزوهای گرجستان برای عضویت در ناتو … با تلاش هایی که دیگر ملت ها را به کام ماجراجویی های خونینش می کشد در هاله ای از ابهام فرو می رود.”

[singlepic=19,140,175,,right]هزاران نفر از مردم به منطقه اوستیای شمالی در همسایگی روسیه و یا دیگر مناطق گرجستان فرار کرده اند و شورای عالی پناهندگان سازمان ملل برای غیرنظامیانی که در دام درگیری ها افتاده اند، تقاضای مسیری امن برای خروج کرده است. تصویر آشفته و درهمی از قربانیان آسیب دیده در هر دو سو به چشم می رسد، و دست یابی به نگاه مستقل قابل تاییدی ممکن نیست، اما اعداد از روز شنبه به سرعت بالا رفته اند.

[singlepic=20,200,150,,left]روسیه و اوستیای جنوبی شمار قربانیان را ۱۵۰۰ نفر که بیشترشان غیرنظامی بوده اند اعلام می کنند و آمار اعلامی قربانیان گرجستان از ۸۲ تا ۱۳۰ متغیر بوده است که دست کم ۳۷ نفر آنان غیر نظامیان هستند. از سوی دیگر با آن که مقامات رسمی گرجستان اظهار داشته اند نیروهای گرجستان از اوستیای جنوبی خارج شده و به موقعیت پیش از ۶ آگوست بازگشته اند، ایالت جدایی طلب آبخازیا نیز نیروهایش را بسیج کرده تا جبهه ای دیگر در نبرد گرجستان باز شود. آبخازیا ۱۰۰۰ سرباز را به دره کودوری که قرارگاهی ایدآل برای حمله های احتمالی خواهد بود فرستاده است. سر گی باگاپش می گوید: ” ما آماده ایم که مستقلا عمل کنیم. ما آماده ایم که نظم را برقرار کنیم و اگر مقاومتی از سوی گرجستان ببینیم پیش تر نیز می رویم.” آقای باگاپش می گوید:” تمام تصمیم های ما، با بزرگترین دوستمان روسیه، هماهنگ خواهد بود.”

[singlepic=22,400,257,,center]

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا