خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > روستای سبز فیروزبهرام در خطر است: تصفیه فاضلاب در ۵۰ متری خانه بهداشت
روستای سبز فیروزبهرام در خطر است: تصفیه فاضلاب در ۵۰ متری خانه بهداشت

روستای سبز فیروزبهرام در خطر است: تصفیه فاضلاب در ۵۰ متری خانه بهداشت

مسعود بُربُر، روزنامه ایران احداث تصفیه خانه فاضلاب در منطقه فیروزبهرام اسلامشهر ساکنان این روستا را به شدت نگران کرده اما تلاش های آنان برای متوقف کردن این پروژه به جایی نرسیده است. بر اساس قانون، حداقل فاصله تصفیه خانه فاضلاب با منطقه مسکونی باید دو کیلومتر باشد اما سرایدار خانه بهداشت فیروزبهرام تنها حدود ۵۰ متر با زمین طرح فاصله دارد و ادامه بافت مسکونی روستا نیز چسبیده به همین خانه آغاز می شود.

تصفیه فاضلاب تهران در فیروزبهرام

نخستین بار احداث تصفیه خانه فاضلاب در فیروزبهرام در آبان ماه ۱۳۹۰ و در سخنان مجری طرح های استانی شرکت آب منطقه ای تهران رسانه ای شد. مهندس خلیل اردشیر تنها اعلام کرده بود مطالعات علاج بخشی دشت شهریار از سال ۸۷ مطرح و طی قراردادی به مشاور ابلاغ شد تا با مطالعه این دشت راهکارهایی برای خروج از بحران آبی ارائه شود. مشاور پنج راهکار ارارئه کرد که یکی از آنها طرح استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه باختر شهر تهران بود. انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه غرب تهران واقع در فیروز بهرام در اسلام شهر (که البته هنوز وجود نداشت و همچنان نیز ندارد) به عنوان طرحی برای تغذیه دشت شهریار مطرح شد و تاکید شد که تصفیه خانه فیروز بهرام می بایست بر اساس توافق های حاصل شده توسط شرکت آب و فاضلاب احداث شود.

اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران یک سال بعد در مهرماه سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که شهرداری منطقه ٢٢ متعهد شده‌است نسبت به تامین منابع مالی ایجاد و ساخت تاسیسات مربوط به جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب با طول تقریبی ٧۵٠ کیلومتر شبکه و همچنین احداث، بهره‌برداری و نگهداری سه واحد تصفیه‌خانه‌ با ظرفیت حدود ۷۱٠ هزار نفر و مساحت تقریبی ١٨ هکتار و نیز واگذاری، نصب و برقراری ۱۵۰ هزار انشعاب اقدام کند. در مطالعات امکان‌سنجی این طرح آمده بود که دو تصفیه‌خانه فاضلاب احداث می‌شود که فاضلاب بخش غربی منطقه ۲۲ به تصفیه‌خانه فاضلاب وردآورد و فاضلاب بخش شرقی پس از اتصال به خطوط جمع‌آوری فاضلاب مناطق ۲۱ و ۱۸ و ۱۷ و… به تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام منتقل و تصفیه می‌شود.

ترس از تصفیه خانه روستاییان را فراری کرده است

تنها در روزهای آغازین تابستان همین امسال بود که مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب استان تهران از خرید زمین و برگزاری مناقصه برای ساخت این تصفیه خانه خبر داد و گفت: «با مشخص شدن زمین تصفیه خانه در منطقه فیروز بهرام هم‌اکنون ساخت آن تصفیه‌خانه و افزایش ظرفیت تصفیه خانه شهرک غرب از ۸۰ هزار به ۵۰۰هزار نفر در مرحله مناقصه برای تعیین پیمانکار قرار دارد.»

سخنانی که در آن از پیش بینی امکان تولید برق از بیوگاز حاصل از فرآیند تصفیه نیز رونمایی شد اما خرید اراضی برای احداث تصفیه خانه از همان سال ۱۳۹۱ آغاز شده بود و ۴۵ هکتار زمین به این موضوع اختصاص یافت. زمین هایی که به گفته دهیار فیروزبهرام نزدیک به پنجاه نفر از آن نان می خوردند و از قوی‌ترین مراکز کشاورزی مکانیزه با راندمان آبیاری بسیار بالا بود.

آن گونه که جواد خلج به خبرنگار روزنامه ایران می گوید با خرید این زمین ها و اجرای طرح بین ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ درخت (که در میانشان نارونها و چنارهای بیش از هفتاد ساله هم هست) خشک خواهد شد اما مشکل اصلی روستاییان آن است که از زمانی که این طرح مطرح شد به دلیل ترس از بو و مسائل زیست محیطی و نگرانی از وضعیت سپتیک و پسماندها و بخارها و گازهای میکروبی و همین‌طور نشت پساب به چاه های آب منطقه، که مشخص نیست چگونه قرار است عایق شوند، جمعیت روستا رشد منفی داشته است. جمعیتی که از ۱۸۴۱ نفر به ۱۴۸۰ نفر رسیده در حالی که به بافت مسکونی روستا ۵ هکتار نیز افزوده شده است.
به گفته خلج مشخص نیست این طرح مجوز و ارزیابی زیست محیطی دارد یا نه و مسئولان منطقه از دهیاری گرفته تا بخشداری، هم صدا با مردم، با آن مخالفند و مکاتباتی هم با فرمانداری، آبفای استان تهران، محیط زیست شهرستان اسلامشهر، و اداره کل روستایی استانداری تهران داشته‌اند اما هیچ یک از این مکاتبات تا کنون به جایی نرسیده است و اکنون مردم و مسئولان منطقه دست به دامان رسانه ها شده اند.

به گزارش خبرنگار روزنامه ایران از آنجایی که اتوبان آزادگان و همین طور تهران – ساوه از کنار فیروز بهرام عبور می کند عملا روستا از سه طرف محدود شده است و تنها بخشی که امکان توسعه روستا در آن هست ضلع جنوبی است که در آن هم قرار است این طرح اجرا شود. طرحی که هرگونه امکان توسعه روستا در تنها ضلع ممکن را نیز عملا منتفی خواهد کرد. موضوعی که به نظر می رسد مساله اصلی ساکنان فیروز بهرام باشد.

از سوی دیگر اگرچه خود طرح قرار است در مساحتی ۴۵ هکتاری اجرا شود اما عملا تا حدود ۸۰ هکتار از زمین های اطراف را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که این موضوع ممکن است ابعادی اجتماعی از جمله بیکار شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را به دنبال داشته باشد.

تصفیه خانه، بهداشت پرند را تهدید خواهد کرد

با این حال اینها همه دغدغه های ساکنان روستای فیروز بهرام نیست. یکی از اهالی فیروز بهرام در این باره به خبرنگار روزنامه ایران می گوید: «زمین تصفیه خانه با باغ فیروزه که یکی از بزرگترین باغهای گیاهشناسی دارویی در کشور و حتی خاورمیانه است تنها ۷۰۰ متر فاصله دارد. من با چند نفر از استادان حوزه محیط زیست صحبت کرده ام. نقشه هوایی جنوب تهران را که نگاه کنید فقط یک لکه سبز بزرگ هست که فیروزبهرام است. اینجا با توجه به ظرفیت های بالایی که دارد می توانست برای تهران مثل یک فیلتر هوای پاک عمل کند. اما با تهدید این روستا و جلوگیری از توسعه آن ممکن است همین روستا به یک کانون تولید ریزگرد تبدیل شود.»

دلیل دیگری هم هست که باعث می شود ساکنان روستا و از جمله دهیار آن تهدیدات این طرح را محدود به فیروزبهرام ندانند. به گفته خلج در این منطقه حدود ۸۰ حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی پرند حفر کرده اند که با خروجی آینده این تصفیه خانه حدود ۵۰ متر فاصله دارند. موضوعی که بهداشت ساکنان پرند را نیز تهدید خواهد کرد. هرچند که کشاورزان فیروز بهرام از همین چاه ها هم دل خوشی ندارند. به گفته این کشاورزان حفر این چاه ها باعث شده تا سطح آب زیرزمینی در فیروز بهرام پایین تر برود و اگر تا قبل از سال ۱۳۸۶ با حفر چاه در عمق ۸۰ متری به زمین می رسیدید حالا سطح آب در همان چاه به ۱۰۰ متر رسیده است و حتی چاه های عمیق ۲۵۰ متری هم در منطقه حفر شده است. موضوعی که باعث شده برخی حتی از خطر نشست زمین در منطقه سخن بگویند. خطری که با مدیریت نادرست منابع آبی عملا بسیاری از مناطق کشور را تهدید می کند و حالا روز به روز به تهران نیز نزدیکتر می شود.

پاسخی از مدیران نشنیدیم

واقعیت آن است که افزایش میزان استحصال آب و آلودگی آن را می‌توان از نخستین پیامدهای زیست‌محیطی شهرنشینی برشمرد. علاوه بر شرایط خاص کشور ما که با بحران کمبود منابع آبی رو به روست، حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از بروز اختلال در چرخه آب، ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب برای جمع‌آوری تصفیه آب و بازگشت آن به طبیعت را به راهکاری ضروری برای مدیران آب و فاضلاب کشور بدل کرده است. با این حال جانمایی خاص تصفیه خانه فاضلاب فیروزبهرام اعتراضاتی از جنبه های گوناگون را در میان ساکنان این منطقه به دنبال داشته است که به انجام مکاتبات رسمی نیز منجر شده است. اما برای شنیدن پاسخ مدیران به این اعتراضات همچنان باید منتظر ماند.

یک نظر

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا