خانه > ایران زمین > نقد و نظر: قلعه اشکانی
نقد و نظر: قلعه اشکانی

نقد و نظر: قلعه اشکانی

ایران‌صدا: بعد از آبادی «محمدآباد کاج» در پای اولین تپه‌های آهکی به طرف شمال شرقی، آثار یک قلعه قدیمی مخروبه مشاهده می‌شود. این قلعه که در کنار قلعه سنگی محمدآباد قرار دارد، مربوط به دوره‌ی اشکانی است و خرابه‌های آن شامل یک دیوار بلند از خشت‌های ضخیم است. برای ساخت این قلعه محوطه ای را محدود کردند و در وسط آن خرابه‌های خشتی و گلی، بناهایی چند طبقه ساخته بودند. در برج‌ها و پی‌های سنگی، ورقه‌های آهکی برا ی استحکام به کار رفته است. از آنجا که ساختمان به کلی فروریخته قبل از کاوش دقیق نمی‌توان نقشه اصلی آن را روشن ساخت. به هر حال جدای از تابلوی سازمان میراث فرهنگی خشت‌های قطور و بزرگ بدنه و پایه، از تعلق ساختمان به دوران پیش از اسلام حکایت می‌کند. در اطراف قلعه گلی بقایای ظروف شکسته و کاشی‌های لعاب‌دار فراوان دیده می‌شود. 


میراث فرهنگیدر این برنامه مسعود بربر (خبرنگار) به سراغ فرشید ابراهیمی (پژوهشگر تاریخ) و دکتر رضا نوری (باستان شناس) رفته و با آن‌ها درباره وضعیت قلعه اشکانی محمدآباد قم گفت و گو کرده است.

این برنامه نقد و نظر درباره قلعه اشکانی را اینجا بشنوید:

[audio:http://iranseda.ir/Download/?Attid=845707&q=1]

و یا فایل برنامه را از اینجا دریافت کنید.

همچنین می‌توانید صفحه برنامه در رادیو ایران صدا را ببینید و فایل‌های نسخه کوتاه یا کامل آن را با سه کیفیت مختلف دریافت کنید.

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا