خانه > نوشتار > انديشه > درباره کتاب «نظریه‌های روایت» نوشته‌ی والاس مارتین، ترجمه محمد شهبا، نشر هرمس
درباره کتاب «نظریه‌های روایت» نوشته‌ی والاس مارتین، ترجمه محمد شهبا، نشر هرمس

درباره کتاب «نظریه‌های روایت» نوشته‌ی والاس مارتین، ترجمه محمد شهبا، نشر هرمس

نام اصلی کتاب نظریه‌های اخیر روایت است. نامی دقیق و درست که متاسفانه در ترجمه به  عنوانی کلی و نادقیق دگرگون شده است. کتاب بررسی نسبتا جامعی از نظریه‌های مهم و متنوع روایت_شناسی تا زمان نگارش آن است. اگرچه کتاب بسیار مهمی همچون زمان و روایت پل ریکور در آن نیامده (چون به گفته نویسنده آن زمان هنوز منتشر نشده بوده) و کتاب‌های دیگری چون آن هم بسیارند اما نویسنده خود به این موضوع اشاره کرده است.

نویسنده تلاش کرده به جای آوردن خلاصه‌ای از هر نظریه و معرفی مختصر آن‌ها، نظریه‌های گوناگون را به گفتگو بنشاند و هر یک را در موضوعی که گمان کرده نیرومندتر بوده پررنگ تر کند.

فهم کتاب بسیار بهتر خواهد بود اگر دست کم متون اصلی نظریه‌های اصلی روایت پیش از مطالعه این کتاب به اندازه کافی خوانده شده باشد و اینجا جغرافیایی این نظریات شناسایی شود نه این که به عنوان دایره المعارفی از نظریه‌های روایت برای آشنایی اولیه به این کتاب ارجاع داده شود. با این همه به ویژه آن زمان که در حوزه روایت‌شناسی در زبان فارسی بسیار آثار اندکی در دسترس بوده کتاب ارزشمندی به شمار می‌رفته و از برخی زوایای تازه هم به موضوع پرداخته است.

اگرچه درباره برخی برابرنهادهای مترجم جای گفتگو هست اما بی‌گمان واژه‌نامه پایان کتاب و به ویژه کتابشناسی فصل به فصل و موضوعی کتاب برای علاقمندان این حوزه بسیار ارزشمند است و می‌تواند برای مسیریابی در میان دریای کتا‌ب‌های نوشته شده در زمینه روایت‌شناسی (که اغلب هم به فارسی ترجمه نشده و برای خواننده ایرانی خواندنش زمان‌بر  و دشوار است) بسیار راهگشا باشد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا