خانه > ایران زمین > درباره اظهارات اخیر مسعود سلطانی‌فر : جنجال و هیاهوی آقای رئیس
درباره اظهارات اخیر مسعود سلطانی‌فر : جنجال و هیاهوی آقای رئیس

درباره اظهارات اخیر مسعود سلطانی‌فر : جنجال و هیاهوی آقای رئیس

مسعود بُربُر، روزنامه قانون- مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، انتشار خبرهای اعتراض به تغییر کاربری آشوراده را «هیاهوسازی و جنجال رسانه‌ای» خوانده است و تاکید هم کرده که وارد این «بازی» نخواهد شد. این نخستین باری هم نیست که ایشان به خبرنگاران حمله می‌کنند اما این بار این حمله رسانه‌ای و رسمی‌هم شده است.

واقعیت آن است که رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران اتفاقا در مسئله آشوراده صبر به خرج داده‌اند و هنوز سراغ سوی اصلی ماجرا یعنی سازمان میراث فرهنگی نرفته‌اند. تا کنون عمده حمله‌ها به سوی معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست بوده است و این حمله هم نه از طرف رسانه‌نگاران بلکه از طرف کارشناسان، فعالان محیط زیست و حتی مشاوران خود سازمان بوده است.

همه اینها در حالی است که آنچه فعالان محیط‌زیست را نگران کرده است تفاهمنامه‌ای است که میان سازمان محیط زیست از یک سو و سازمان میراث فرهنگی از سوی دیگر برای تغییر کاربری جزیره آشوراده امضا شده است.

سازمان محیط‌زیست قرار است ناظر بر این موضوع باشد که همه جزییات طرح با رعایت مسائل محیط زیستی باشد و آسیبی به طبیعت بکر آشوراده وارد نشود و تا کنون همه جزییاتی که در دسترسش بوده یعنی متن کامل تفاهمنامه را نیز منتشر کرده است. اما تا اینجای کار همه نقدهایی که در این مورد وارد شده مستقیما متوجه معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست بوده است و هیچ یک از رسانه‌ها هنوز به سراغ سوی اصلی ماجرا که به معنایی قرار است پیشنهاد دهنده و مجری طرح تغییر کاربری آشوراده برای گردشگری باشد نرفته است.

آقای سلطانی‌فر تا کنون خوش اقبال بوده‌اند که طرف حساب‌شان خبرنگاران ماخوذ به شرم و ملاحظه‌گر و مصلحت‌اندیش میراث بوده‌اند و نه منتقدان دل‌نگران و طرفداران تند و تیز محیط‌زیست که با همه اتفاقات مثبت در حوزه محیط‌زیست در ماه‌های اخیر لحظه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست را از نقدهای خود در امان نگذاشته‌اند.

از سوی دیگر آقای سلطانی‌فر نکته دیگری را هم در سخنان خود لحاظ نکرده‌اند. آنچه در رسانه‌ها منتشر شده است اعتراض رسمی‌فعالان محیط زیست (از جمله بیانیه مشترک و کم سابقه ۸۳ سازمان مردم نهاد)، سخنان کارشناسان سرشناس از جمله مشاور رئیس سازمان محیط زیست و همین طور شکایت رسمی‌معاونان پیشین این سازمان بوده‌اند و نه سخنان و تفسیرهای خبرنگاران و رسانه‌ها.

انتشار شکایت رسمی‌و قانونی دو معاون پیشین یک سازمان از آن نه تنها جنجال سازی نیست که وظیفه رسانه است و تمامی‌ مطالب و یادداشت‌های دیگری هم که در این زمینه انتشار یافته از زبان کارشناسان و فعالانی بوده که یک صدا مخالف این طرح بوده‌اند. به این ترتیب بی گمان اگر هم جنجالی رخ داده است در قالب اتهام بی‌پایه به رسانه‌هایی که وظیفه خود را انجام داده‌اند صورت گرفته است و نه رسانه‌هایی که تا کنون به دلیل عملکرد مثبت (هرچند ناموفق) سازمان میراث در وقایع یزد، مراعات آقای سلطانی‌فر را کرده‌اند. نکته پایانی هم اینکه با مواضع تازه ایشان مشخص نیست که این روند مراعات دوام چندانی داشته باشد به ویژه که این بار نه فقط خبرنگاران میراث فرهنگی که خبرنگاران و فعالان محیط زیست هم در کمین کوچک‌ترین اشتباه سازمان عریض و طویل تحت مدیریت مسعود سلطانی‌فر نشسته‌اند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا