خانه > نوشتار > داستان > «شهر شرنگ» یک داستان جذاب، بی‌ادعای اضافه
«شهر شرنگ» یک داستان جذاب، بی‌ادعای اضافه
شهر شرنگ امین حسینیون مسعود بربر

«شهر شرنگ» یک داستان جذاب، بی‌ادعای اضافه

اگر از آن دست خواننده‌هایی هستید که در داستان به جستجوی شگفتی‌های فرمی و پیچیدگی‌های روایی آمده‌اید، این کتاب را رها کنید و به سراغ تقریبا هر اثر داستانی دیگری که این روزها در ایران نوشته و منتشر می‌شود بروید؛ اما اگر داستان جذاب، پرماجرا، خوشخوان و به قول فرنگی‌ها ورق‌برگردان* می‌گردید، این شما و این «شهر شرنگ» نوشته‌ی امین حسینیون.

در این داستان، با جوانی طرفیم که تازه از زندان آزاد شده و به شغل شریف کار‌راه‌بندازی مشغول شده است. زنی به سراغش می‌آید با سفارش کار: دخترم گم شده، پیدایش کن. راوی اما نمی‌داند که با پذیرش این سفارش قدم در چه بازی پرخطر، پرماجرا و البته خونینی می‌گذارد.

شهر شرنگ، همچنین پر است از جملات قصاری از جنس فیلم‌های مسعودهای کیمیایی درباره زندگی و رفاقت و مرام و معرفت و عشق و خیانت و پول و … و واقعیت آن است که از نظر داستانی هم کاملا به همان فضا گرایش دارد اما از خوش‌ساختی فیلم‌های درجه یک بزن‌بکش و پرماجرای هالیوودی هم بهره گرفته و استخوان‌دار از آب درآمده است.

به این اضافه کنید چندین مورد بینامتنی با آثار سینمایی و ادبی مهم ایران که البته در حد اشاره و تلمیح است و موجب فراغ خاطر خواننده آشنا به فرهنگ و هنر ایرانی.

ختم کلام، بسیاری از ما تلاش داریم داستانی بنویسیم که همه ساختارها را در هم بشکند، با پیچیدگی‌های روایی و فرمی آراسته شده باشد و چیزی را در جهان ادبیات دگرگون کند، بی آن که اصلا بلد باشیم یک داستان کاملا معمولی، خطی، به زبان آدمیزاد، جذاب و در چهارچوب‌های اصول مدرسه‌ای داستان‌نویسی بنویسیم. شهر شرنگ امین حسینیون از همه آن‌ جاه‌طلبی‌های رایج این روزها که گفته شد بی‌بهره است و بی یک کلمه حرف اضافه داستانی است با روایت خطی، جذاب، پرماجرا و با نثری روان و پرکشش و از آن داستان‌هاست که باز کردنش با اراده خودتان است و بستنش یا به اراده نویسنده و یا به جبر متابولیسم و فیزیولوژی.

* ورق‌برگردان ترجمه بداهه‌ام از Page turner است، یعنی داستانی که هی می‌خواهی دو صفحه دیگر هم بخوانی و ورق بزنی ببینی بعدش چه می‌شود و … اگر ترجمه بهتری می‌شناسید ممنون می‌شوم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا