خانه > ایران زمین > هجوم ۱۶۰ قایق شکارچی به آشوراده /حراست دریا هیچ اقدامی نکرد
هجوم ۱۶۰ قایق شکارچی به آشوراده /حراست دریا هیچ اقدامی نکرد

هجوم ۱۶۰ قایق شکارچی به آشوراده /حراست دریا هیچ اقدامی نکرد

مسعود بُربُر،خبرگزاری مهر- صدور پروانه شکار پرندگان منجر به هجوم ۱۶۰ قایق شکارچی به منطقه شکار ممنوع آشوراده شد اما محیط‌بانان کم‌شمار میانکاله موفق به بازداشت ۲۲ شکارچی غیرمجاز شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، با شروع صدور پروانه شکار در هفته‌های گذشته و هجوم شکارچی‌ها به سمت مناطق شکار آزاد، صبح پنجشنبه گذشته بیش از ۱۶۰ قایق اجاره‌ای به همراه تعداد کثیری از شکارچیان از شمال غربی بندرترکمن در منتهی علیه شمال شرقی کانال چپقلی به سمت منطقه آزاد شکار دریایی، هجوم بردند و پس از عقب نشینی کلونی‌های پرندگان به سمت منطقه حفاظت شده، شکارچیان نیز وارد منطقه شکار ممنوع آشور در شمال شرقی آشوراده شدند و میدان تیری مرگبار را در منطقه برای پرندگان مهاجر ایجاد کردند. منطقه‌ای که به گفته حر منصوری دیدبان طبیعت میانکاله، بزرگترین جمعیت‌های پرنده در آن وجود دارند.

منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در پی این رویداد، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر مستقر در پناهگاه حیات وحش میانکاله در منطقه آشوراده که از این هجوم ناجوانمردانه غافلگیر شده بودند با جمعیتی کمتر از ۱۰ محیط بان و با در دست گرفتن جانشان موفق به دستگیری ۲۲ نفر شکارچی غیر مجاز، کشف و ضبط ۲۲ قبضه انواع سلاح شکاری، ۴ فروند قایق و ۳۴ قطعه از انواع پرندگان مهاجر از جمله چنگر، مرغابی و باکلان شدند.

حراست دریا هیچ اقدامی نکرد

آنگونه که مسئول روابط عمومی حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان اعلام کرده است مأموران حفاظت محیط‌ زیست در منطقه گمیشان و بندرترکمن از استان گلستان و منطقه بهشهر و گلوگاه از استان مازندران عملیات مشترکی انجام دادند و ماموران استان مازندران ۲۲ شکارچی غیرمجاز و ماموران گلستان هم ۱۰ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند.

احمد دباغیان می گوید: نکته قابل توجه این است که زمانی که پروانه شکار به شکارچی داده می‌‎شود شکارچی مجاز است در منطقه آزاد شکار اقدام به شکار کند و محدودیتی در تعداد شکارچیان حاضر در منطقه شکار وجود ندارد اما هر شکارچی تنها می‌‎تواند از یک استان مجوز شکار دریافت کند و کسی که از استان مازندران یا گلستان پروانه شکار دریافت کرده فقط مجاز است در مناطق آزاد شکار همان استان اقدام به شکار کند و اجازه حضور در منطقه استان دیگر را ندارد. نکته بعدی این است که زمانی که شکارچی از استان گلستان پروانه شکار دریافت کرده، نمی‌‎تواند از استان مازندران و یا سمنان نیز پروانه شکار دریافت کند و این محدودیتی است که سازمان حفاظت محیط‌ زیست امسال اجرایی کرده است.

با این حال به گفته مسئول روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست گلستان، تعدادی از افرادی که در این عملیات مشترک دستگیر شدند در منطقه شکار ممنوع اقدام به شکار پرنده کرده بودند و تعدادی دیگر نیز بیش از حد مجاز شکار پرنده انجام داده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد اندک محیط‌بانان برای رویارویی با شکارچیان حتی از داشتن قایق هم محرومند اما حراست دریا که حضور پرشمار قایق‌های آن در بسیاری موقعیت‌ها خودنمایی می‌کند کوچکترین اقدام و کمکی در این حادثه نکرده است. موضوعی که بیش از پیش بر ضرورت الزام نهادهای گوناگون به محیط زیست صحه می‌گذارد چرا که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی همه نهادها در حفظ محیط زیست مسئولند و در صورت عدم انجام وظیفه باید مجازات شوند.

کاری نکنیم که محیط‌بانان دلسرد شوند

روشن نیست در شرایطی که سازمان محیط زیست نیرو و امکانات کافی برای کنترل کامل مناطق حفاظت شده ندارد با چه استدلالی صدور گسترده پروانه شکار در دستور کار قرار گرفته است. تصمیمی که نخستین دستاورد آن رویداد تلخ آشوراده است.

انتشار گسترده عکس و فیلم از این رویداد در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای بود که از آن با عنوان جمعه خونین محیط زیست در آشوراده یاد شد.

در میان تصاویری که حر منصوری برای مهر فرستاده است چهره محیط‌بان‌هایی دیده می‌شود که در ماه‌های گذشته مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفته‌اند.

این فعال محیط زیست با اشاره به دست به دست شدن تصاویر هجوم اخیر شکارچیان به منطقه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید: امیدوارم با انتشار تصاویر و صداهایی که واقعی بوده و نشر  آن نیز در کاهش این نوع وقایع موثر است، حقوق محیط بان های جان بر کف میانکاله پایمال نشده و این محیط‌بانان از ادامه راه مایوس نشوند.

فعالان محیط زیست معتقدند که صدور پروانه شکار پرندگان از جانب سازمان محیط زیست، در شرایطی که نه محیط‌بان کافی و نه امکانات متناسب برای کنترل مناطق حفاظت شده وجود ندارد منجر به ورود گسترده شکارچیان مجاز و غیرمجاز به مناطق شکارممنوع شده و عملا محیط زیست کشور را به میدان تیر شکارچیان بدل خواهد کرد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا