خانه > رسانه‌نگاری > روز خبرنگار : دولت، انجمن صنفی و محیط زیست
روز خبرنگار : دولت، انجمن صنفی و محیط زیست

روز خبرنگار : دولت، انجمن صنفی و محیط زیست

امروز در مراسم روز خبرنگار در باشگاه نهاد ریاست جمهوری سه موضوع را در حضور آقای نهاوندیان (رئیس دفتر ریاست جمهوری) مطرح کردم:

یکم انجمن صنفی: اینکه خبرنگاران با مسائل صنفی گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند اما این برداشت که دولت باید این مسائل را رفع کند اشتباه است. خبرنگاران حق دارند (و دست کم در شرایط کنونی نیاز دارند) که انجمن صنفی داشته باشند تا جای آنکه مسائل صنفی‌شان را به ایشان و دیگر نمایندگان دولت بگویند مشکلات را در انجمن صنفی خودشان پیگیری کنند. روشن است که قرار نیست این انجمن را دولت راه‌اندازی کند که چنان انجمنی دیگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیست اما دولت باید سنگی که پیش پای بازگشایی یا تشکیل انجمن صنفی گذاشته بردارد. اگر به هر دلیلی نمی‌توانیم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران داشته باشیم اجازه بدهید انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران سیاسی، ورزشی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و … را به تفکیک حوزه‌ها راه‌اندازی کنیم و طبق چهارچوب‌های قانونی رایج همچون دیگر انجمن‌های صنفی کارگری، کانون انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تشکیل بدهیم.

دوم آشتی با رسانه‌ها: دولت یازدهم از آغاز مبنا را بر آشتی با خبرنگاران گذاشته و ارتباط خوبی را با رسانه‌ها آغاز کرده است اما متأسفانه از سیاست‌گذاری واحدی در حوزه‌های مختلف برخوردار نیست. مثلاً بر خلاف سازمان محیط زیست که روابط خوب و نزدیکی با خبرنگاران (حتی منتقد)‌دارد، سازمان میراث فرهنگی از سر عناد با خبرنگاران در آمده و در رأس این سازمان خبرنگاران را هیاهوچی و جنجال‌گر و حتی دروغگو می‌خوانند و حتی زمانی که خود سازمان میراث فرهنگی پس از بررسی و پیگیری جدی خبرنگاران صحت خبر منتشر شده توسط خبرنگاران را تأیید می‌کند باز هم در سطح ریاست سازمان دست از لجاجت با خبرنگاران بر نمی‌دارند. دولت باید سیاست‌های آشتی‌جویانه با خبرنگاران و رسانه‌ها را در همه سطوح و حوزه‌ها ابلاغ و پیگیری کند.

سوم دولت محیط زیست: دولت یازدهم بارها و از آغاز خود را دولت محیط زیست خوانده است اما در بسیاری از بخش‌ها به هیچ رو عملکردش این چنین نبوده و به هیچ عنوان در حمایت از سازمان محیط زیست نبوده است. برای نمونه یکی از نخستین مصوبه‌های دولت تشکیل دفتر توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست در همه وزارتخانه‌ها بود اما زمانی که تنها یک وزارتخانه (ورزش و جوانان) این موضوع را پیگیری کرد آقای نوبخت در نامه‌ای به سادگی نوشتند نیازی به تشکیل دفتر توسعه پایدار و محیط زیست نیست. به این ترتیب موضوعی که در هیات دولت تصویب شده بود با نامه ایشان دو سال است که معلق مانده است و این جدای از فشارهایی است که دیگر ارکان دولت از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی گرفته تا استانداران به سازمان محیط زیست وارد می‌کنند و خانم ابتکار هم بارها به آن اشاره کرده‌اند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا