خانه > ایران زمین > نخست وزیر پیشین لیتوانی در سفر به ایران: گردشگری رابطه ملت‌ها را تقویت می‌کند
نخست وزیر پیشین لیتوانی در سفر به ایران: گردشگری رابطه ملت‌ها را تقویت می‌کند

نخست وزیر پیشین لیتوانی در سفر به ایران: گردشگری رابطه ملت‌ها را تقویت می‌کند

مسعود بُربُر، روزنامه قانون- نخست وزیر پیشین لیتوانی که برای سفر به ایران آمده است، گردشگری را عامل دیپلماسی عمومی و تقویت رابطه ایران با کشورهای جهان دانست.

آدولفاس اسلژویچیوس که همراه با چند سرمایه‌گذار و هنرمند برای سفر ایران را انتخاب کرده است، به «قانون» گفت: «من به شخصه وقتی که به لیتوانی برگردم به دوستانم و به مردمم درباره این سفر بی‌نقص و روزهای خوبی که اینجا گذراندم خواهم گفت. نه فقط ما که اگر هر مسافری به ایران می‌آید ۱۰ نفر را دعوت به بازدید از این کشور کند روابط دو کشور قوی‌تر خواهد شد.»

او ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم همان‌گونه که ما سفر کرده‌ایم و با مردم ایران در ارتباطیم مردم ایران هم به لیتوانی بیایند و با مردم ما رابطه برقرار کنند و به این ترتیب ارتباط دو کشور بی‌اندازه قوی‌تر خواهد شد و این دیپلماسی عمومی است.»

به گفته او نگاه منفی حاکم بر رسانه‌های غربی درباره ایران هیچ آینده‌ای نخواهد داشت و این با «توسعه هرچه بیشتر ایران در آینده نزدیک» نیز همراه خواهد بود: «گذشته تاثیرگذار، امروز تأثیرگذار و آینده تاثیرگذار برای ایران.»

نخست وزیر لیتوانی در دهه ۹۰ میلادی به «قانون» گفت: «اقتصاد ایران پر رونق است. ایران محصولات فراوانی دارد و همه جا شما محموله‌های باری را می‌بینید که در محورهای ارتباطی جا به جا می‌شوند. همچنین باید تأکید کنم که ایران کشوری بسیار آرام و صلح آمیز است و ما بسیار خوشحالیم که اکنون این امکان را پیدا کرده‌ایم که ارتباطات قوی‌تری با ایران برقرار کنیم. همچنین از موقعیت ایران در خاورمیانه و به ویژه موضع آن در مقابل داعش خشنودیم. جایی که ما و شما در یک موقعیت مشترک قرار داریم.»

او با بیان این که «حدود ۸۰ کشور جهان را دیده‌ام اما می‌توانم بگویم که سفرم به ایران بیش از همه شگفت‌انگیز بود» گفت: «آرزو می‌کنم که مردم ایران همان‌طور که شما اکنون لبخند می‌زنید همیشه خنده به لب داشته باشند و شادی‌هایشان هر روز بیشتر و بیشتر شود و خوشحالیم که می‌بینیم کشور شما به این سمت و سو می‌رود.»

اسلژویچیوس که پس از بازدید از پاسارگاد، آرامگاه کورش بزرگ، به بازدید از کلبه حقوق بشر در سعادت‌شهر استان فارس رفته بود، گفت: «ما از پیش، از آنچه در مدرسه‌ها آموخته بودیم و به ویژه از ادبیات ایران، تصوری داشتیم ولی وقتی به ایران آمدیم انتظارات‌مان نه تنها برآورده شد که بسیار فراتر از آن نیز رفت.»

موسیقی ایران، هویت ایرانی را به جهان معرفی می‌کند

چالگورداس کاوسپداس، خواننده سرشناس لیتوانی، نیز که همراه با اسلژویچیوس به ایران آمده است، گفت: «من باور دارم که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دیواری ندارد و دیوارهای باقیمانده آن نیز روزی فروخواهد ریخت. مردم جهان موسیقی‌ای که دوست دارند را خواهند نواخت. موسیقی‌ای که هویت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.»

او افزود: «چالش بسیار جالبی در این جهان هست. اینکه چگونه خودت باشی و خودت را نبازی. هویتت را از دست ندهی. اما چگونه خود و هویت خود را در جهان سراسری حفظ بکنیم: باید شجاع باشیم تا بتوانیم خودمان باشیم و از این نظر ایران یک کشور بسیار ویژه است. کشوری با ریشه‌های عمیق و فرهنگ هزاران ساله است. موسیقی ایرانی هم راهی برای این سرزمین است که هویت خویش را حفظ کند و آن را به جهان نشان دهد.»

کاوسپداس تاکید کرد: «ملت‌ها همواره این راه را برای مقابله با فشارهای ناشی از تضاد بین دولت‌ها انتخاب کرده‌اند تا یکدیگر را کشف کنند و جهان را نقطه‌ای صلح‌آمیز تر کنند. وقتی ما می‌بینیم که ایران کشوری این اندازه دوست‌داشتنی و زیباست و این اطلاعات را به کشور خودمان ببریم می‌توانیم دولت‌ها و رهبران کشورمان را تحت فشار بگذاریم تا تصورات غلط‌شان درباره این کشوری که آن را دوست داریم تغییر دهند.»

آینده ایران درخشان خواهد بود

ریمابتاس منچینسکاس، سرمایه‌گذار اهل لیتوانی نیز که دیگر عضو هیات گردشگری لیتوانی در سفر به ایران بود به «قانون» گفت: «گروه ما با علاقه به تاریخ جهان گرد هم آمده است و برای فهم و کشف همه جهان تا جای ممکن سفر می‌کنیم.

ما شمال آفریقا، خاورمیانه، خاور نزدیک را دیده بودیم اما هیچگاه به ایران سفر نکرده بودیم. بنابراین علاقه داشتیم دانش‌مان را تکمیل کنیم و آنچه در کتاب‌ها درباره ایران خوانده بودیم را از نزدیک ببینیم. از قبل می‌دانستیم که ایران کشور عظیمی است با جمعیت زیاد، این اطلاعات را هم از قبل داشتیم که ایران مردم بسیار صلح‌دوست، مهربان و مهمان‌نوازی دارد. همه آنچه از دوستان‌مان شنیده بودیم مطلقاً درست بود و آنچه درباره ایران خوانده بودیم حقیقت داشت. ما با تاریخ عظیم و فرهنگ عمیقی رو به رو شدیم و بی اندازه خوشحالیم که ایرانیان به کشورشان افتخار می‌کنند و تاریخ و سنت‌هایشان را محافظت می‌کنند. همه این‌ها مرا به این باور می‌رساند که آینده ایران درخشان خواهد بود.»

هیات گردشگری لیتوانی که با همراهی نیما فلاحی، راهنمای گردشگری به ایران سفر کرده است، پس از بازدید از کلبه حقوق بشر پاسارگاد، گفت‌وگویی با «قانون» داشتند و از آنجا راهی شهر شیراز شدند. کلبه حقوق‌بشر پاسارگاد، که پیش از این با عنوان کلبه آقامیر فعالیت می‌کرد، یک اقامتگاه بوم‌گردی در سعادت‌شهر استان فارس است که چندین پروژه از جمله راه‌اندازی باغ ایرانی حقوق‌ بشر در نزدیکی مزار کوروش و کمپین حمایت از خرس قهوه‌ای را پیش می‌برد. این کلبه که در آن امیر میری، خانه پدری خود، یعنی آخرین خانه با شمایل قدیمی در سعادت‌شهر، را بازسازی و به شکل قدیم حفظ کرده و در آن از گردشگران منطقه پذیرایی می‌کند، اکنون صاحب باغچه کوچک حقوق بشر است و زیر سقف یکی از اتاق‌های دلنشینش گردشگران نقش خرس قهوه‌ای و پرچم کشورهای جهان را بر دار قالی گره می‌زنند تا نام‌شان در کمپین حمایت از خرس قهوه‌ای پاسارگاد حفظ شود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا