خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > نایب رئیس فدراسیون جهانى راهنمایان گردشگری : من هم ایرانی هستم
نایب رئیس فدراسیون جهانى راهنمایان گردشگری : من هم ایرانی هستم

نایب رئیس فدراسیون جهانى راهنمایان گردشگری : من هم ایرانی هستم

مسعود بُربُر، روزنامه قانون- نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری که برای نظارت بر توانایی ایران برای میزبانی سال ۲۰۱۷ کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری به خراسان آمده بود، گفت: «بهترین کنوانسیون جهانی راهنمایان که تا کنون برگزار شده را در ایران خواهیم دید.»

روبی روی که در نشست خبری نخستش در این باره گفته بود احتمال لغو میزبانی ایران کم نیست، با بیان این جمله که «چند ماه دیگر دوباره شما را خواهم دید» تایید نهایی خود را پیشاپیش اعلام کرد.

او پیش‌تر گفته بود: «اگر تا دوسال دیگر شرایط لازم برای میزبانی همایش جهانی گردشگری فراهم نشود اعضای کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری میزبانی ایران را لغو می‌کنند.»

به گزارش «قانون» روبی روی در هشتمین گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری ایران که در مشهد برگزار می‌شد،گفت: «هرجا که می‌رفتم از من می‌پرسیدند کجایی هستی و من می‌گفتم از مونترال کانادا و با تعجب می‌گفتند مطمئنید اهل جنوب ایران نیستید؟ حالا با افتخار هر کسی از من می‌پرسد کجایی هستی، می‌گویم من ایرانی‌ام و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنم چون ایرانی‌ها مهمان نواز هستند.»

نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در گفت‌وگو با روزنامه قانون نقطه ضعف اصلی صنعت گردشگری در ایران در حال حاضر را زیرساخت‌های گردشگری دانست و به نبود توالت‌های مناسب کافی برای گردشگران اشاره کرد.

او با بیان اینکه گردشگری بهترین راه برای حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست ایران است اما می تواند به تهدیدی برای آن نیز بدل شود، گفت: «بهترین راه برای دست نخورده باقی نگه داشتن این میراث و طبیعت محدود نگه‌داشتن گردشگری است. به هیچ عنوان در میراث و طبیعت نباید گردشگری انبوه برگزار شود.»

سلطانی‌فر: در بودجه ۹۵ برگزاری کنوانسیون را در نظرخواهیم داشت

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد که برای برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ از راهنمایان پشتیبانی مالی خواهد داشت.

مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش «قانون» که آیا این بار نیز کمک‌های شما محدود به حمایت معنوی خواهد بود یا حمایت مادی نیز خواهید داشت، گفت: «قطعا کمک خواهیم کرد. کار بدون پول انجام نمی‌شود اما با توجه به اینکه ما بودجه را سال به سال می‌بندیم، این موضوع را در بودجه سال ۱۳۹۵ لحاظ خواهیم کرد.»

سلطانی‌فر با تبریک پیروزی راهنمایان گردشگری در میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان از تنظیم و بازنویسی آیین نامه ناظر بر فعالیت راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: «این آیین نامه در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده و امروز با رویکرد پاسخگویی به نیاز راهنمایان گردشگری بازنویسی و برای تصویب در اختیار هیات دولت گذاشته شده است.»

حل مشکل بیمه راهنمایان نیز وعده مسعود سلطانی‌فر به راهنمایان بود که به سال ۱۳۹۵ حواله شد. او در این باره گفت: «ما در پی رونق بخشیدن به صنعت گردشگری هستیم پس باید مشکلات این صنعت را برطرف کنیم. یکی از مشکلات عمده راهنمایان گردشگری مسئله بیمه است. بیمه کمترین حقوق شهروندی است و ما پیگیری می‌کنیم تا با کمک نمایندگان مجلس از ابتدای سال ۱۳۹۵ این مشکل را برطرف کنیم.»

این سخنان در حالی بیان شد که رئیس کانون سراسری راهنمایان گردشگری گفت: «متولیان گردشگری، هنوز اهمیت این اتفاق را درک نکرده‌اند. راهنمایان گردشگری توانستند نگاه اعضای کنوانسیون را تغییر دهند و به آنها بقبولانند که ایران، مقصد امنی برای گردشگران از سراسر دنیاست اما همین افراد یک خط تلفن ندارند. هیچ مکان ثابتی نیست تا از آن به عنوان دبیرخانه استفاده کنند.»

آرش نورآقایی با بیان اینکه همایش راهنمایان گردشگری که هر سال، همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار می‌شود، یک گردهمایی ساده نیست، گفت: «آموزش برعهده سازمان میراث فرهنگی است و ما بخشی از این بار را برعهده گرفته‌ایم. در کشوری چون ترکیه، هر راهنما، حداقل ۹ ماه دوره می‌بیند و ۴۵ روز سفر می‌کند در ایران هر راهنما، ۶ ماه کلاس می‌رود و یک نیم روز سفر می‌کند.»

او درباره نقش راهنمایان در عرصه محیط‌زیست گفت: «طرح نقش یوز ایرانی بر پیراهن ملی‌پوشان فوتبال و زیست توپ را ما مطرح کردیم حالا هم قرار است درنای سیبری بر پیراهن والیبالیست‌های ما نقش بندد.»

رئیس سازمان جهانی گردشگری: ایران میزبان خوبی برای گردهمایی ۲۰۱۷ است

رئیس سازمان جهانگردی سازمان ملل UNWTO نیز در پیامی به ایرانی‌ها میزبانی راهنمایان گردشگری جهان در سال ۲۰۱۷ را تبریک گفت. طالب رفاهی در پیامی که در مراسم اختتامیه هشتمین جشن راهنمایان گردشگری در مشهد خوانده شد، گفت: «من در ماه‌های اخیر به ایران سفرکرده و از شهر مشهد دیدن کرده‌ام. زیبایی‌های این شهر مرا شگفت زده کرده و مطمئنم که ایران و ایرانی با آن همه جاذبه تاریخی و طبیعی و آن همه مهمان نوازی میزبان خوبی برای گردهمایی سال ۲۰۱۷ است.»

مجلس آماده تصویب قانون مناسب برای گردشگری است

هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس نیز که از دیگر سخنرانان این نشست بود، گفت: «ما متاسفانه در معرفی کشور خود، تاریخ و فرهنگ آن کوتاهی کرده‌ایم. من آمده‌ام تا اعلام کنم مجلس آمادگی این را دارد تا به تدوین قوانین مناسب در عرصه گردشگری بپردازد و موانع قانونی در این زمینه را از سر راه راهنمایان گردشگری بردارد.»

او گردشگری را به معنی معرفی فرهنگی و هویت ملت‌ها دانست و گفت: «نفت به گردشگری ما صدمه زده و تا وقتی درآمد ما وابسته به نفت است خلاقیتی در زمینه گردشگری وجود ندارد پس ما باید در تعامل با یکدیگر به تدوین قانونی هدفمند در زمینه گردشگری بپردازیم.»

هروی در پاسخ به یکی از راهنمایان که گفت ۱۵ سال است راهنماست و یک روز بیمه ندارد و بازنشستگی نخواهد داشت، گفت: «حق بیمه از کمترین حقوق شهروندی است. مجلس بر آن است تا قانونی تصویب کند که راهنمایان گردشگری به این کمترین حق خود دست پیدا کنند.»

راهنمایان گردشگری هر سال از سراسر کشور به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در یکی از استان‌ها گرد هم می‌آیند. هشتمین جشن راهنمایان گردشگری در استان خراسان و با حضور بیش از ۷۰۰ نفر برگزار شد که این عدد، ۵۵۰ راهنما و استادان، فعالان، مهمانان ویژه و خبرنگاران این حوزه را شامل می‌شد.  یکی از برنامه‌های نمادین جشن راهنمایان امسال گلباران آرامگاه فرزانه توس، حکیم فردوسی بود که با شاهنامه خوانی زیبای زوج نقال خوزستانی نیز همراه بود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا