خانه > چندرسانه‌ای > نقد و نظر: موزه های همدان
نقد و نظر: موزه های همدان

نقد و نظر: موزه های همدان

ایران‌صدا: در معرض تخریب قرار گرفتن آثار تاریخی به امری بدیهی در طی این سال‌ها تبدیل شده است، تا آن‌جا که اگر عکسی از وضعیت کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها و سفال‌هایی که در موزه‌ها با وضعیتی نابسامان نگهداری می‌شوند به متخصصین نشان داده شود، آنها با این بهانه که از این دست اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و رویدادی تازه‌ای نیست؛ از کنار آن می‌گذرند!

محوطه‌ی باستانی هگمتانه که آن‌را پایتخت مادها دانسته‌اند، با وسعتی در حدود ۴۰ هکتار از مهم‌ترین مراکز باستانی کشور و بزرگ‌ترین محوطه در شهر همدان، به شمار می‌آید. این محوطه به دلایل متعدد و داشتن ویژگی‌های گوناگون اهمیت ویژه‌ای دارد و همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه‌ی تاریخ و باستان شناسی بوده است.

جدای از وضعیت هگمتانه و آسیب‌های وارده به آن در بخشی از محوطه، حیاط مدرسه‌ای که امروزه به موزه سنگ تبدیل شده، هنوز امکان بازدید عمومی ندارد و آثار آن با قرار گرفتن در محوطه باز در معرض باد، باران و فرسایش سریع‌تر قرار گرفته‌اند که با توجه تغییر دمای بالا در تابستان و زمستان همدان نیاز به حفاظت و پوشش دارند.

در این برنامه مسعود بربر (خبرنگار) به سراغ مریم اطیابی (خبرنگار حوزه میراث فرهنگیعلیرضا ایزدی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان همدان) و حسین زندی (فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی) رفته و از آن‌ها درباره‌ی وضعیت موزه‌ها در استان همدان پرس وجو کرده است.

این برنامه نقد و نظر درباره موزه های همدان را اینجا بشنوید:

[audio:http://iranseda.ir/Download/?Attid=845694&q=1]

و یا فایل برنامه را از اینجا دریافت کنید.

همچنین می‌توانید صفحه برنامه در رادیو ایران صدا را ببینید و فایل‌های نسخه کوتاه یا کامل آن را با سه کیفیت مختلف دریافت کنید.

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا