خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > وزیر بهداشت: آب تهران آلوده است،‌ کودکان شیرخوار و زنان بارداراستفاده نکنند

وزیر بهداشت: آب تهران آلوده است،‌ کودکان شیرخوار و زنان بارداراستفاده نکنند

وزیر بهداشت از آلودگی آب تهران خبرداد و گفت کودکان شیرخوار و زنان باردار از آب لوله کشی تهران استفاده نکنند. ساعتی پیش یکی از اعضای شورای شهر شوشتر نیز گفته بود در این شهر مردم به دلیل کیفیت پایین آب لوله‌کشی ناچارند از آب تصفیه استفاده کنند.

درد ناحیه قلب، تنگی نفس و اختلال حواس از عوارض مهم وجود نیترات در بدن هستند
زمانی که درصد نیترات در آب از ۵۰درصد بالاتر برود، موجب بروز سرطان گوارش در افراد می شود

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت با اشاره به گزارش دریافتی از وزارت نیرو گفت براساس این گزارش میزان نیترات آب در تهران بالاتر از استاندارد است. میزان نیترات آب تهران  با درصدهای بین ۲۵ تا ۴۵ درصد عنوان شده اما دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران معتقد است میزان نیترات باید ۱۰ میکروگرم در هر ۱۰۰ سی‌سی باشد و این یعنی عدد کنونی چند برابر بیش از حد طبیعی است.

به گفته وی مهم‌ترین عارضه نیترات در بدن اختلال در سامانه اکسیژن‌رسانی است. درد ناحیه قلب، تنگی نفس و اختلال حواس از عوارض مهم وجود نیترات در بدن هستند که گاهی اوقات تشخیص علت این عوارض برای پزشک هم دشوار است. به گفته وی زمانی که درصد نیترات در آب از ۵۰درصد بالاتر برود، موجب بروز سرطان گوارش در افراد می شود.

دکتر جلال‌ الدین شایگان استاد دانشگاه صنعتی شریف و رییس شاخه‌ی محیط زیست فرهنگستان علوم ایران نیز می گوید آب تهران ناسالم است. او می گوید بر اساس اندازه‌گیری‌های خود من آب تهران فقط به نیترات آلوده نیست، بلکه یک ماده‌ی خطرناک‌تر دیگر در آب تهران مشاهده شده به نام TOCکه اغلب سرطان‌زا است. به گفته او میزان این ماده از ۳ تا ۱۴ میلی‌گرم در آب تهران متغیر است در حالی که استاندارد آن در آب شرب باید صفر باشد و این بسیار نگران کننده است.

هفته گذشته نیز محمدرضا محمودی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از افزایش نیترات آب تهران خبر داده بود. او گفته بود پدیده افزایش نیترات بیش از حد مجاز هنگامی رخ می‌دهد که بارندگی کم بوده و برداشت از آب‌های زیرزمینی افزایش یابد. دلیل وجود نیترات در آب های زیرزمینی آلودگی پساب‌ حاصل از مصرف شوینده‌هاست.

این در حالی است که عضو شورای شهر شوشتر در مقابل، بارندگی‌های بالادست رودخانه، آب شدن برف‌ها و افزایش دبی آب رودخانه کارون را دلیل گل آلود شدن رود کارون و در نتیجه آب شرب شوشتر دانسته بود. به گفته امیر رسولی، شهروندان شوشتر با وجود پرداخت هزینه آب شرب، ناچارند از آب تصفیه استفاده کنند و یا دستگاه آب شیرین‌کن در خانه‌ها نصب کنند که برای سلامت شهروندان ضرر دارد.

این خبر برای سی میل گزیده شده است

منابع: مهر، ایسنا

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا