خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > یک سال از تعطیلی ارکستر ملی می گذرد

یک سال از تعطیلی ارکستر ملی می گذرد

کیوان ساکت، با اشاره به تعطیلی یک ساله ارکستر ملی موسیقی ایران گفت: جای ارکستر ملی مدت‌ها است که خالی است و باید ارکستر دوباره کار خود را شروع کند. ترجیح همه نوازندگان این ارکستر نیز بر رهبری استاد فرهاد فخرالدینی است.

آخرین کنسرت ارکستر ملی که قرار بود پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در روزهای ۲۸ تا ۳۰ خرداد در تالار وحدت برگزار شود به خواسته فرهاد فخرالدینی و به دلیل مناسب نبودن فضای ملتهب جامعه به تعویق افتاد. همزمان با اعلام این تصمیم فخرالدینی بود که مباحثی بر سر ادامه رهبری او بر ارکستر ملی پیش آمد که در نهایت منجر به تصمیم او به کناره گیری از رهبری این ارکستر شد.

تابستان گذشته، محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته بود ارکستر ملی با توجه به اصل ۴۴ واگذار شده و در صورت موفق بودن واگذاری ارکستر ملی به بنیاد رودکی سایر ارکسترهای دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز واگذار خواهد شد.اما این ارکستر از خردادماه سال گذشته که به بنیاد رودکی واگذار شد تا هم اکنون در تعطیلی به سر می برد. این مجموعه پیش از آن مستقیما زیر نظر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اداره می شد.کیوان ساکت ـ آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار ـ می گوید: ارکستری با ۸۰ نوازنده، هزینه‌ زیادی را می‌طلبد و امکان اینکه با بودجه‌های خصوصی کار کند، خیلی محدود است.او پیشتر نیز گفته بود رابطه عاطفی که بین رهبر ارکستر ملی و نوازندگان آن در طول این سالها به وجود آمده باعث شده تا ادامه کار این ارکستر با هدایت هر کس دیگری به جز فرهاد فخرالدینی با مشکلاتی مواجه شود. به گفته ساکت، فرهاد فخرالدینی برای شکل گیری و فعالیت ارکستر ملی از سال ۷۷ تا کنون زحمات زیادی کشیده است به گونه ای که در برخی مقاطع اگر وی حضور نداشت ادامه کار ارکستر به هیچ وجه ممکن نبود.آخرین کنسرت ارکستر ملی که قرار بود پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در روزهای ۲۸ تا ۳۰ خرداد در تالار وحدت برگزار شود به خواسته فرهاد فخرالدینی و به دلیل مناسب نبودن فضای ملتهب جامعه به تعویق افتاد. همزمان با اعلام این تصمیم فخرالدینی بود که مباحثی بر سر ادامه رهبری او بر ارکستر ملی پیش آمد که در نهایت منجر به تصمیم او به کناره گیری از رهبری این ارکستر شد. تصمیمی که البته تا کنون توسط هیچ نهادی پذیرفته نشده و بنیاد رودکی نیز دلیل این درخواست فخرالدینی را کهولت سن فخرالدینی خوانده است.

مدیرعامل بنیاد رودکی به لزوم تغییر شاکله ارکستر ملی به لحاظ ترکیب نوازندگان معتقد است چرا که به باور او طوری طراحی شده که باب میل مخاطبان و اصحاب موسیقی نبوده و نیست و اعتراض هایی نیز در این زمینه وجود داشته است .اما نوازندگان و اعضای ارکستر معتقدند بنیاد رودکی باید بگوید این اصحاب دقیقاً چه اشخاصی هستند و تعدادشان چند نفر است؟ و آیا تعداد آنها از تعداد بینندگان کنسرتهای ارکستر در تهران و شهرستانهای مختلف که دهها هزارنفرهستند بیشتر است یا نه. آنها معتقدند ارکستر موسیقی ملی ایران تنها به رهبری فرهاد فخرالدینی و با شاکله قبلی خود زنده خواهد ماند.پیمان سلطانی رهبر ارکستر ملل نیز گفته بود: صدای ارکستر ملی صدای فخرالدینی و تمامی نوازندگان آن است و فعالیت این ارکستر بدون حضور آقای فخرالدینی نوعی سهل انگاری هنری و فرهنگی است و واگذاری آن بدون توجه به نیازهای ارکستر وایجاد بسترهای مناسب اجحافی است که به نوازندگان و رهبر ارکستر روا داشته می شود.ارکستر ملی ایران از سال ۱۳۷۷ با مدیریت و رهبری استاد فرهاد فخرالدینی تاسیس شد. اولین اجراهای ارکستر در سالهای ۷۷ و ۷۸ با آواز استاد محمدرضا شجریان و استقبال گسترده مخاطبان همراه بود. ولی از سال ۷۹ ارکستر اجرای متفاوتی را با همخوانی و آواز پنج خواننده اجرا کرد که به گفته اعضای گروه باعث تنوع واستقبال وصف ناپذیری در سالنهای اجرای کنسرت شد . پس از آن ارکستر طی چندین اجرا اقدام به معرفی خوانندگان توانایی مثل علیرضا قربانی و سالار عقیلی کرد.اعضای ارکستر ملی ایران، تبحر فخرالدینی در آهنگسازی، انتخاب و تنظیم قطعات قدیمی، تربیت شاگردان آهنگسازی، انتخاب نوازندگان و نوع برخورد با آنها، شناخت موسیقی ایرانی و تلفیق آن با علم موسیقی غربی، ایجاد نظم و مد یریت بر اداره ارکستر و همچنین محبوبیت او بین نوازندگان و حتی بینندگان را از دلایل موفقیت ارکستر ملی می دانند. ایجاد رفاقت و صمیمیت بین نوازندگان ارکستر موسیقی ملی ایران علیرغم وجود دو دیدگاه متضاد موسیقی سنتی ایرانی و کلاسیک غربی در این ارکستر و همچنین تنوع اجرایی آن از دیگر دستاوردهای رهبری فخرالدینی دانسته می شود.منبع: ایسنا، مهر، و مردمک(این گزارش برای سی میل نوشته شده است)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا