خانه > رسانه‌نگاری > از من در رسانه‌ها > اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت: سخنانی که حرف نداشت

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت: سخنانی که حرف نداشت

[singlepic=23,170,190,,right]احمدی نژاد این هفته هم حرف زد. از بی خاصیتی قطعنامه چهارم گفت، از دروغ بودن تورم ۲۳ درصدی گفت، از چهل میلیون فقیر آمریکایی سخن راند، و از این که به هر ایرانی دهک پایینی ده ها هزار تومان می دهد. اما از تعطیلی بازار چند شهر بزرگ ایران و از سقوط ۱۳۷۸ واحدی بورس ایران در هفته ی گذشته حرفی نزد، از تورم ۲۹.۴ درصدی شهریورماه چیزی نگفت، و روی تلخ طرح تحول اقتصادی را نادیده گرفت.
احمدی نژاد سه‌شنبه شب در شبکه یک تلویزیون حاضر شد واعلام کرد: «با بررسی های انجام شده و بررسی اطلاعات اقتصادی ۴۰ میلیون نفر از شرکت کنندگان در این طرح، برآورد ما این است که باید یارانه ها به حدود ۵۳ میلیون نفر از هموطنانمان ارائه شود.» رئیس دولت نهم در ادامه گفت: «با اجرای طرح تحول اقتصادی، به دهک های اول ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می شود.» وی افزود: «در سه دهک دوم نیز به هر نفر ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.»
این سخنان بلافاصله واکنش نمایندگان، کارشناسان و مطبوعات را به دنبال داشت.
مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که همزمان رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی هم هست، در نطق خود گفت: اگر رییس‌جمهور پولی در اختیار دارد که مجلس بی‌خبر است، بدهی خود را به آموزش و پرورش و بانک‌ها بپردازد که این سخنان مصباحی‌مقدم با فریاد احسنت نمایندگان مواجه شد. وی گفت: آیا رییس‌جمهور پولی در اختیار دارد که مجلس از آن بی خبر است؟ اگر دولت پولی دارد چرا بدهی‌اش به کارکنان آموزش و پرورش را نمی‌پردازد؟ چرا بدهی‌اش به بانک‌ها را نمی‌دهد و چرا بدهی‌اش را به بانک مرکزی نمی‌پردازد که آنان قدرت پرداخت تسهیلات به مردم را پیدا کنند؟
قنبری ، نماینده ایلام نیز گفت: “در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است، آقای رییس‌جمهور می‌‏خواهد گناه برخی کارها را به گردن مجلس انداخته و به صورت تبلیغاتی و انتخاباتی مجلس را متهم کند.” وی تصریح کرد: “خواهش ما از هیات رییسه این است که در مقابل این اظهار نظرها سکوت نکند، چون سکوت هیات رییسه باعث می‌‏شود که این صحبت‌‏ها دوباره تکرار شود و شان و جایگاه واقعی و قانونی مجلس تنزل پیدا کند.”
روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشت: “به نظر می‌رسد رییس‌جمهور احمدی‌نژاد با بیان جزییات طرح پرداخت نقدی یارانه و اعلام دقیق پرداختی به هر نفر، کار سیاسی گسترده‌ای انجام داده و این گفت‌وگوی تلویزیونی وی پیامدهای خاص خود را دارد. به این معنی که اگر مجلس قانون‌گذاری لایحه دولت را با بررسی‌هایی که انجام خواهد داد، رد کرده و مهر تصویب بر آن نزند، باید در برابر ۵۳میلیون نفری که به وعده رییس‌جمهور چشم دوخته‌اند، پاسخگو باشد و به نوعی در مقابل میلیون‌ها انسان بایستد. یک سناریوی دیگر این است که مجلس لایحه دولت را آن گونه که می‌آید، تصویب و برای اجرا ابلاغ کند. در این صورت، دولت اگر طرح را اجرا کند و کامیابی به دست نیاورد، به قانون استناد کرده و می‌تواند ادعا کند که دستور مجلس را انجام می‌دهد. سخنرانی رییس‌جمهور در تلویزیون او را در موقعیت برتری نسبت به مجلس قرار داده است. ”
نمایندگان مجلس همواره دولت را در اجرای این طرح به صبر بیشتر دعوت کرده و تبعات اجرای شتاب‌زده طرح تحول را که مهم‌ترین آن افزایش نرخ تورم ب است، به دولت گوشزد کرده‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم شهریورماه سال ۸۶، ۹/۱۷درصد بوده که هم اکنون به ۴/۲۹درصد رسیده است. شکی نیست که ایستادن بر لبه نرخ تورم ۳۰ درصدی بزرگترین دستاورد دولت اقتصادی دولت نهم است چراکه روند تورم در دولت گذشته سیر نزولی داشت و در دولت نهم به دلیل فشار بر بانک ها برای تامین منابع موردنیاز بدون توجه به منابع در اختیار آنها، افزایش هزینه های دولت و تبدیل دلارهای نفتی به ریال و تزریق پول پرقدرت به جامعه، افزایش واردات، همه و همه منجر به افزایش نقدینگی شد که نه تنها هدف دولت در افزایش تولید و اشتغال را به دنبال نداشت بلکه تورم را به شدت افزایش داد به طوری که تا ماه های آینده نیز اثرات منفی آن قابل مشاهده خواهد بود.
طهماسب مظاهری هم که طی یک سال گذشته حضورش در بانک مرکزی سیاست های مهار تورم را در دستور کار قرار داده بود و به دلیل عدم همسویی با سیاست های دولت نهم برکنار شد در جلسه تودیع خودگفت: مردم می دانند که تورم موجود محصول سیاست های اقتصادی دولت است. آدرس دادن های اشتباه نظر مردم را عوض نمی کند و مردم را به اشتباه نمی اندازد.
وی هم چنین گفت: این موضوع باید روشن شود که با تزریق تورم و تامین پول پرقدرت و چاپ پول نمی توان اشتغال ایجاد کرد و به توسعه اقتصادی رسید. ایجاد اشتغال از طریق تزریق پول یک سراب است. چاپ اسکناس تولید ثروت نکرده و مردم را پولدار نمی کند. اگر این طور بود مردم زیمبابوه ثروتمندترین مردم روی زمین بودند چرا که اسکناس های ۱۰ میلیارد دلاری را برای خرید نان می دهند. همچنین پول، موتور اقتصاد نیست. چاپ پول موتور تورم است. نباید از مسکن هایی که درد را به سرطان تبدیل می کند، استفاده کرد.
مظاهری تاکید کرد: بین پول مردم و پول دولت باید تفکیک قائل شد. پول بانک ها پول دولت نیست، پول سپرده گذاران است. استفاده از پول بانک مرکزی به صورت اضافه برداشت، تزریق تورم و اخذ مالیات از جیب همه مردم است. ذخایر ارزی بانک مرکزی، پولی است که دولت فروخته و خرج کرده است و بانک مرکزی در ازای آن ریال تولید کرده و به مردم بدهکار است. دولت باید از دست یازیدن به این منبع خودداری کند و منع شود. مسوولان بانک مرکزی باید در حفاظت از منابع و منافع مردم مقاوم باشند و در مقابل این مقاومت، حمایت قانونی شود.
وی در بخشی از سخنان خود رو به دولتمردان نهم که سیاست های تبلیغاتی را به جای سیاست های کارشناسانه در پیش گرفته اند گفت: از کسانی که به آنها ظلم کرده اید، انتظار وفا نداشته باشید. به گفته مظاهری مدیریت امور اقتصادی بر مبنای علم اقتصاد و بهره گیری از ابزارهای اقتصادی و بهره گیری از دانش بشری و دستاوردهای مدیریتی و علمی قابل اجرا است. اگر از این اصل عدول کنیم، ناچار می شویم با ابزار فیزیکی و امنیتی به مدیریت اقتصادی روی آوریم.
پاسخ احمدی نژاد به این سخنان همه از جنس یک جمله بود: ” اقتصاد آزاد به نفع دزدهاست” جمله ای که بحران اقتصادی روز آمریکا را بهانه ای کرد تا تمام دستاوردهای ارزشمند عرصه اقتصاد را به ریشخند بگیرد. ساده انگاری که تنها در نگاهی می توان یافت که سقوط ۵۰۰ واحدی و ۱۲۰۰ واحدی داوجونز را می بیند و صد البته سقوط ۱۳۷۸ واحدی بورس تهران را نمی بیند. نگاهی که در پاسخ به ابهاماتی که درباره حساب ذخیره ارزی مطرح است می گوید : « ما هیچ وقت نمی توانیم برای حساب ذخیره ارزی عددی بگوییم؛ چرا که محرمانه است. »
احمدی نژاد به چهل میلیون نفر آمریکایی زیر خط فقر اشاره می کند اما حرفی از تعطیلی بازار تهران و سایر شهرها نمی زند. در پی اعتراضات گسترده اصناف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از اول مهرماه سال جاری و ابهامات مطرح شده در این زمینه که به تعطیلی بازار طلافروشان اصفهان، تبریز،قزوین، مشهد و تهران انجامید، خبرهایی از شهرها و حوزه های صنفی دیگر نیز به گوش می رسد به طوری که در مشهد در مراحلی کل بازار و نه تنها بازار طلا و جواهر تعطیل شده بود.
از روز شنبه نه تنها بازار طلافروشان اصفهان بلکه بازار قیصریه و سبزه میدان و همچنین بازار نقش جهان به عنوان مهم ترین بازارهای اصفهان تعطیل شده به طوری که در ورودی و خروجی آنها بسته بوده و شهر شلوغ اصفهان در سکونی بی سابقه فرو رفته است. همچنین در پشت بازار نقش جهان میان پلیس و برخی اصناف که تجمع کرده بودند، درگیری به وجود آمده و پلیس این افراد را متفرق کرده است. بسیاری از مغازه های داخل خیابان های اصفهان نیز تعطیل شده و تنها برخی مغازه های اغذیه فروشی و گچ فروشی باز هستند. برخی اصناف اصفهان نیز از تعطیل شدن کل شهر به علت اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده خبر داده اند و بر این کار تا مشخص شدن تکلیف شان پافشاری می کنند.
همزمان با این درگیری ها وزیر امور خارجه بریتانیا و نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همزمان اعمال تحریم های گسترد ه تر علیه صنعت نفت و گاز ایران و منع صدور بنزین به ایران را راه مهار برنامه هسته ای ایران دانستند. تاکنون راهکارهای متعددی از صدور پنج قطعنامه بین المللی در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل تا اعمال تحریم های خارج از قطعنامه برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران آزموده شده است.
باراک اوباما نامزد دموکرات های آمریکا نیز در دومین مناظره خود با جان مک کین منع صادرات بنزین را راه حل تغییر برنامه هسته ای ایران دانست. اوباما و مک کین در این مناظره در پاسخ به این سوال که در صورت حمله ایران به اسرائیل چه خواهند کرد، گفتند که به هر شکل باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرد. مک کین به صراحت گفت: در صورت حمله ایران به اسرائیل منتظر شورای امنیت سازمان ملل نخواهد شد. اوباما نیز ضمن اشاره ای تلویحی به اتخاذ همین رویکرد، چشم انداز منع صادرات بنزین به ایران برای فشار به تهران را مطرح کرده است.
با این حال احمدی نژاد همچنان صدور قطعنامه چهارم علیه ایران را بی خاصیت می داند و می گوید: «این نوع اقدامات دست و پا زدن نظام سلطه غربی برای دفاع از خود و حفظ خود است.» رییس دولت نهم مدعی شد: «در آمریکا هم اکنون ۸۰ میلیون فقیر زندگی می کنند که ۴۰ میلیون نفر آنها زیر خط فقر قرار دارند اما دولت آمریکا این مساله را اعلام نمی کند، آمریکایی ها هم به مردم خودشان و هم به سایر ملت ها ظلم کرده اند و مناسبات دنیا را یک طرفانه و ظالمانه طراحی کردند.» او تصریح کرد: «بنده به عنوان مسوول دولت خودم را آماده کرده ام که این دولت زمین بخورد که البته اینگونه نمی شود اما کار باید انجام شود.» این سخنان با لحنی ادا شد که دیگر برای روزنامه نگاران ایرانی شگفتی اور نیست و روز به روز هم غلیظ تر می شود. سخنان سه شنبه شب احمدی نژاد نیز، جای حرف چندانی نداشت چرا که تنها کافی بود یک یک جملات وی را وارونه کرد وحقایق ناب را در آن ها دید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا