خانه > رسانه‌نگاری > با این رویه نیمی ازاهداف سند چشم‌انداز محقق نمی‌ شود

با این رویه نیمی ازاهداف سند چشم‌انداز محقق نمی‌ شود

دکتر فرشاد مؤمنی در پیش بینی تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور گفت: با رویه‌ای که در پیش گرفته شده قطعا بیش از۵۰ درصد اهداف چشم انداز محقق نخواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: افزایش بنیه تولیدی در کشور، امری زمان بر و سرمایه بر بوده در حالی که ارتقاء کیفیت الگوی مصرف در هر لحظه امکان پذیر است. 
دکتر فرشاد مومنی در نشست بررسی تاثیرات فرهنگی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی با بررسی خاستگاه سازمان تجارت جهانی به لحاظ تاریخ شکل گیری، آن را ریشه در تصمیم استراتژیست‌های برنده جنگ جهانی دوم جهت تنظیم نظم نوین اقتصادی جهانی برای به حداقل رساندن زمینه بروز جنگ دانست و در این زمینه به تشکیل سه سازمان صندوق بین المللی پول، بانک بین المللی و ترمیم و توسعه و سازمان تجارت بین المللی اشاره کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مخالفت آمریکا با تشکیل سازمان تجارت بین الملل را به دلیل گنجانده شدن دو بند برای ایجاد تعادل در نظام قیمت گذاری صادرات و واردات میان کشورهای صنعتی و توسعه نیافته دانست که منجر به عدم تشکیل چنین سازمانی شد. مومنی افزود: کشور آمریکا به جای این سازمان یک موافقت نامه موسوم به گات (GAT) را ایجاد کرد و کشورهای خواهان تجارت و مبادله فعال با این کشور را ملزم به امضای آن کرد.
 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در اواخر جنگ جهانی دوم ۴۰ درصد صادرات واردات جهان در اختیار آمریکا بود و این کشور به دلیل وجاهت و قدرت اقتصادی بالا تاثیر گذاری زیادی بر تصمیمات بین المللی داشت، البته بخش مربوط به تجارت کالاهای فرهنگی در مذاکرات دور اورگوئه گات مسکوت گذاشته شد و به تصمیم گیری درباره آن سازمان تجارت جهانی موکول شد. 
وی با بیان اینکه برخلاف اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها که برای مقابله با وضعیت نابرابر مزبور محور تلاش‌های خود را ارتقا بهینه تولید و عرضه فرآورده‌های فرهنگی قرار دادند، در حوزه فرهنگ راهبردی که انتخاب کردیم، تلاش برای مهار و کنترل فرآورده‌های فرهنگی بود.  استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رویکردهای کنترلی در عرصه فرهنگ عملا ما را از نظر فرهنگی به عنوان یک ابزار یا طعمه بی دفاع در معرض آنهایی قرار می دهد که بنیه تولید فرهنگی بالایی دارند. 
مومنی با اشاره به ارزش افزوده بسیار زیاد انسان در اثر انقلاب دانایی افزود: بر اساس مقیاس جدید در کشورهای صنعتی سرمایه های انسانی ۸۴ درصد در هر واحد تجدید ارزش افزوده نقش دارند در حالی که این سهم در کشورهای در حال توسعه ۶۴ درصد و در ایران تنها ۳۴ درصد سهم دانایی از هر واحد ارزش افزوده است.  وی تاکید کرد: با این روند برآورد شده است که تا سال ۲۰۵۰ مقدار روزهای کاری هفته در کشورهای صنعتی به سه روز خواهد رسید؛ این اتفاقات در کشورهای OECD به موازات ارتقاء بنیه تولیدی ایجاد می شود به طوری که روز به روز سهم فعالیت های فیزیکی به صفر و سهم توانمندی های فکری انسان به ۱۰۰ نزدیک می شود و این امر منجر به تحولی در هویت یابی انسان ها شده است چرا که یکی از مولفه های هویت یابی افراد در جوامع گذشته شغل آنها بود و امروزه بسیار تنزل کرده و جایگزین آن سبک زندگی شده است که البته نقش محوری را در این مقوله الگوی مصرف بر عهده دارد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا