خانه > همه نوشته‌ها > ایران بازار بزرگ اروپایی ها

ایران بازار بزرگ اروپایی ها

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا هنوز به شرکت‌های خود اجازه فعالیت در ایران را می‌دهد هرچند که کشورهای پیشتاز اتحادیه اروپا در تشدید فشار بر ایران به دلیل فعالیتهای هسته ای ، از واشنگتن حمایت می‌کنند 

خبرگزاری رویترز از تهران، در مورد فعالیت شرکت های اروپایی در ایران به رغم تحریمهای اعمال شده گزارش داد. به گزارش رویترز،رابرت میلز ” مدیر اجرایی انگلیسی شرکت دی.اچ.ال می‌گوید: به رغم تشدید تحریمهای بین‌المللی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای مورد مناقشه‌اش، شرکت وی که یک شرکت حمل ونقل سریع کالا است، در ایران از رشد انفجاری برخوردار است.  شرکت “دی اچ ال‌اکسپرس” با توجه به تحریمهای آمریکا که دو رقیب مهم این شرکت را از ورود به ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت خام بازداشته، یک سهم حداقل ‪ ۶۰درصدی از بازاری را به دست آورده که میلز آن را یکی از بازارهایی می‌خواند که دارای سریعترین رشد در این بخش در منطقه است. وی می‌افزاید:”پس از چین و روسیه در دهه‌های ‪ ۸۰و ‪ ، ۹۰ ایران یکی از بزرگترین بازارهای بکر از لحاظ تعداد مصرف‌کنندگان است.”  برای میلز، اقدامات مالی و تنبیهی که از سوی شورای امنیت و آمریکا از اواخر سال ‪ ۲۰۰۶بر سر برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ شده روند فعالیت‌های تجاری را کند نکرده است: “من نمی‌توانم آنها را احساس کنم، من اصلا آنها را نمی بینم.”  

ایران با جمعیت هفتاد میلیون نفری دومین تولیدکننده بزرگ در بین ‪ ۱۳عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) محسوب می‌شود.  واردات این کشور طی دهه جاری سیرصعودی یافته و با یک رشد ‪ ۱۴درصدی به حدود ‪ ۵۰میلیارد دلار در طول سال ایرانی گذشته (۲۰۰۶-۷) رسیده است. میلز گفت : وزن کالاهایی که دی اچ ال‌با آن در ایران سروکار داشته ظرف دو سال ‪ ۵۰درصد افزایش یافته و دی اچ ال‌از سال ‪ ۲۰۰۵به پشتوانه افزایش واردات هرنوع کالا از تجهیزات مخابراتی گرفته تا قطعات یدکی اتومبیل ، تحویل کالا در ایران را به دو برابر افزایش داده است.

توان دی اچ ال‌در ایران با بازار آمریکا مغایرت دارد که در آن این شرکت برای رقابت با شرکتهای یو.پی. اس. و فد ایکس در زمین خانگی آنها به تقلا افتاده و در حال ضرر دادن است برای دی اچ ال، عدم حضور رقابت‌کنندگان آمریکایی همچون شرکت “یونایتد پارسل سرویس” و شرکت “فدکستا حد زیادی از بار فشارهای وارده به دلایل بدیهی می‌کاهد.

ریچارد فاکس مدیر ارشد موسسه بین‌المللی اعتباری فیچ در لندن نیز می گوید:” به دلیل بالابودن قیمت نفت ، دور زدن تحریمهای مالی مستقیم آسانتر است.” محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی ضمن تاکید مجدد بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران،اعلام کرد که همه ابهامات و سوالات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حل شده است.  شرکتهای اروپایی در ایران گروههای نفتی چون توتال فرانسه و شرکت انگلیسی -هلندی داچ شل، گروههای مخابراتی همچون شرکتهای اریکسون و نوکیا و نیز شرکتهای اتومبیل‌سازی فرانسه نظیر رنو و پژو را در بر می‌گیرد.  مدیر دیگر اروپایی در ایران که شرکت مهندسی وی طی یک دهه میزان فروش خود را در ایران به سه برابر افزایش داده است ، ایران را یک ” بازار بزرگ ” می خواند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا